Valkosta alkkareissa
Hei!
Olen 15 vuotias tyttö ja mulla on jo alkanu kuukautiset 12 vuotiaana. Mutta aina jos mulla ei oo menkkoi nii mul tulee alushousuihi sellasta valkosta mössöö sitä sanotaa kai valkovuodoks nii onks se iha normaalii et sitä tulee aina paitsi menkkojen aikana?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Valkovuodon määrä vaihtelee usein jonkin verran kuukautiskierron eri vaiheissa. On kuitenkin aivan tavallista, että sitä erittyy enemmän tai vähemmän koko ajan, sillä emätin on niin sanotusti itse itsensä huoltava elin. Valkovuoto on sekoitus emättimen limakalvojen erittämää nestettä, kohdunkaulan erittämää limaa ja emättimen limakalvojen pinnasta irronneita kuolleita soluja. Valkovuoto on emättimen tapa huolehtia limakalvojen kosteudesta ja emättimen puhtaudesta. Tavallisesti valkovuoto on lähes hajutonta.
Valkovuodon määrä on yksilöllinen, mutta sen määrään voi vaikuttaa tavat, jotka aiheuttavat limakalvojen ärsytystä tai kuivumista. Tämän vuoksi alapäätä ei kannata pestä saippualla, sillä valkovuodon määrä voi lisääntyä, kun emätin yrittää palauttaa limakalvojen kosteustasapainoa ja hyvää bakteeritasapainoa saippuapesun jäljiltä. Myös jatkuva pikkuhousunsuojien tai siteiden käyttö voi ärsyttää limakalvoja ja aiheuttaa lisääntynyttä valkovuotoa.
Jos valkovuodon määrä on erityisen runsas, se aiheuttaa kutinaa tai kirvelyä limakalvoilla, siihen ilmaantuu pistävä haju tai se muuttuu kokkareiseksi, on syytä hakeutua lääkäriin tarkistuttamaan, ettei kyse ole esimerkiksi hiivatulehduksesta tai emättimen bakteeritulehduksesta.
Mikäli alapään puhtaudesta on huolehdittu päivittäisin vesipesuin ja alushousujen vaihdoin, eikä valkovuodossa ole yllä mainittuja poikkeavia oireita, voit olla rauhallisin mielin ja ajatella, että valkovuoto on merkki siitä, että emättimesi toimii juuri niin kuin sen kuuluukin.
Jarna Rintaniemi & Oona Turunen