Voiko pojan penistä kosketella ja hyväillä vaikka pojan esinahka ei...
Voiko pojan penistä kosketella ja hyväillä vaikka pojan esinahka ei liikkuisikaan kunnolla? Poikakaverilla on jotain ongelmia siinä. Pelkään että satutan. Entä jos me siirrytään suuseksiin niin voinko silloinkin satuttaa jos esinahassa on ongelmaa? Miten suuseksiä kannattaa tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat kohdella kumppaniasi hellästi ja haluat hänelle hyvää. Esinahkoja on erilaisia ja joillakin esinahka voi olla kireämpi kuin toisilla. On hyvin yksilöllistä, kuinka paljon kipua liikuttelu aiheuttaa silloin, kun esinahka on hieman ahtaampi. Saako poikaystäväsi esinahkaansa ollenkaan vedettyä taakse tai pestyä esinahan alta? Yleensä viimeistään murrosiässä, kun penis kasvaa, esinahka löystyy, jolloin vaiva menee monesti itsestään ohi. Ilmeisesti murrosiän kehitys on kuitenkin jo suunnilleen poikaystävälläsi ohi?
Kireä esinahka ei sinänsä estä koskettelemista tai suuseksiä. Joskus kuitenkin tilanne saattaa aiheuttaa kipua, jolloin hyväilyjä ei tulisi väkisin jatkaa. Tänne on koottu erilaisia ohjeita, miten kireyttä voisi helpottaa joko yksin tai kumppanin kanssa. Mikäli hyväilet poikaystävääsi tai harrastatte suuseksiä, kannattaa seurata toisen reaktioita sekä ilmeitä ja eleitä ja jatkaa sitä, mikä saa positiivisia vaikutuksia aikaan. Toiselta voi myös kysyä, mikä tuntuu hyvältä missäkin kohdassa ja toivooko esimerkiksi kosketusta vain suulla tai käsillä. Mitään väärää tapaa ei ole ja keho kertoo, miten kannattaa jatkaa eteenpäin. Muistattehan, että myös suuseksissä on tärkeää käyttää kondomia, jotta seksitaudit estettäisiin.
Mikäli esinahan varovainen venyttely liukasteella ei auta kireyteen, olisi hyvä, että poikaystäväsi juttelisi tilanteestaan lääkärin kanssa, jotta hänelle löytyisi esinahan kireyttä helpottava hoitomuoto. Jos tilanne edelleen vaivaa sinua tai teitä, voitte aina soittaa neuvontapuhelimeemme, jossa asiaa voidaan käsitellä vielä tarkemmin. Vaikutat hyvältä ja huolehtivalta kumppanilta. Tsemppiä teille jatkoon.
Maija Nieminen