Voiko seksitauti olla vaikkei kumpikaan ole vielä koskaan harrastanut seksiä?...
Voiko seksitauti olla vaikkei kumpikaan ole vielä koskaan harrastanut seksiä? Ja onko seksitautitesti tai muu toimenpide ilmainen ja voiko testin tehdä iloittamatta asiasta vanhemmilleen, vaikka on alaikäinen? Tarttuuko kahden naisen välisessä seksissä seksitauteja (suu- ja sormiseksissä) ja miten näiltä voi turvautua? Tarvitseeko tätä ehkäisyä, jos kummallakaan ei ole seksitauteja ja suhde ei ole avoin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi. Mikäli kumpikaan ei ole harrastanut suojaamatonta seksiä aiemmin, ei myöskään pitäisi olla seksitautien vaaraa. Seksitautitestit ovat ilmaisia omalla terveysasemalla ja sukupuolitautien poliklinikalla. Myös yksityisellä puolella seksitautitestejä tehdään, mutta tällöin käynnistä täytyy maksaa. Vanhemmille ei ilmoiteta alaikäisen testaamisesta tai testituloksista. Seksitautitesteissä käymistä ei tarvitse kuitenkaan hävetä; päinvastoin testeissä käyminen kertoo vastuullisuudesta ja halusta huolehtia omasta ja kumppaninsa terveydestä. Siksi myös vanhemmille tai luotettavalle aikuiselle voi kertoa rohkeasti, jos seksitaudit mietityttävät.
Seksitaudin voi saada kaikissa seksin muodoissa sekä seksilelujen välityksellä. Seksitaudit eivät katso sukupuolta, eli myös naisten välisessä seksissä taudit voivat tarttua. Kondomin voi leikata liinamaiseksi suojaksi, jolloin esimerkiksi suuseksin harrastaminen on turvallista naisten välisessä seksissä. Mallia suojan leikkaamiseen saat tästä videosta.
Jos kummallakaan ei ole aiempia kumppaneja ja suhde ei ole avoin, on epätodennäköistä, että tauteja tarttuisi välillänne. Oman kumppanin kanssa on kuitenkin hyvä käydä läpi, millaisia huolia tai toiveita tilanteeseenne liittyy. Yhdessä voitte myös tehdä ratkaisun, haluatteko jättää kondomin/suuseksisuojan käytön pois. Noin muutoin vaikuttaisi siltä, että mitään syytä huoleen ei ole ja voit olla rauhassa tilanteessasi.
Lisätietoa seksitaudeista ja ehkäisystä saat terveydenhoitajalta. Myös neuvontapuhelimeen on sallittua soittaa aina, jos jokin huolettaa tai sinulle jäi vielä kysymyksiä.
Neuvonnan tiimi