yhdyntä ja liukuvoiteet
Moi. Minulla olisi vähän kysymyksiä yhdynnästä ja liukuvoiteen käytöstä. Pitääkö koko penis voidella liukkarilla ennen yhdyntää, vai riittääkö että terska on liukastettu? Voiko liukkaria laittaa liikaa? Onko hyvä laittaa liukkaria sormelle, ennen kuin työntää sormea vaginaan? Pystyykö tytön vagina puristamaan yhtä sormea? Jos yhdynnässä käytetään kondomia, laitetaanko liukuvoidetta sekä penikselle ennen kondomin päälle vetämistä, että myös kondomin päälle? Onko penis helppo työntää vaginaan, kun tyttö on oikein kiihottunut? Olen joskus kuullut, että penis pitäisi pystyä työntämään vaginaan niin ettei sitä tarvitse auttaa kädellä. Voiko yhdyntä tuntua molemmista silkkiseltä? Onko naisen orgasmi voimakkaampi kokemus kuin miehen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, kun otit meihin yhteyttä, etkä jäänyt pohtimaan asioita yksin. Liukuvoidetta ei ole pakko käyttää yhdynnässä tai muussakaan seksin muodossa, mutta se voi olla mukava lisä, jos pelkää, että yhdyntä tai muunlainen kosketus tuottaisi liikaa kitkaa.
Jos liukuvoiteen käyttö mietityttää, siihen voi tutustua joko yksin tai kumppanin kanssa ennen kuin yhdyntään päädytään. Liukuvoiteita on hyvin erilaisia ja moneen erilaiseen tarkoitukseen, joten senkin takia voisi olla hyvä tarkistaa, mikä olisi juuri sinulle/teille sopivin vaihtoehto.
Liukuvoidetta voi laittaa aluksi vaikkapa vain terskalle ja testata, pitäisikö sittenkin levittää liukuvoidetta laajemmalle alueelle. Koska liukuvoiteita löytyy koostumukseltaan hyvin juoksevista aina paksumpirakenteisiin asti, voi joskus käydä niin, että liukuvoidetta tulee liikaa. Osa tuotteista saattaa kuitenkin imeytyä melko nopeastikin ja missään ei ole kiellettyä sivellä liukuvoidetta vähän isommallekin alueelle, jos sitä tulee liikaa. Enimmät liukuvoiteet voi myös yrittää pyyhkäistä pois, eli keinoja kyllä löytyy, jos vahingossa liukuvoidetta tuntuisikin olevan liikaa.
Naisen emätin erittää kiihottuessaan jo luonnostaan nestettä, joka saa emättimen kosteammaksi ja edesauttaa peniksen helpompaa vientiä sisään. Halutessanne, voitte toki levittää hävylle ja emättimen sisälle sormen avulla liukuvoidetta, jos siltä tuntuu. Koska vaginoita ja sormia on erilaisia on, on myös puristuksessa yksilöllisiä eroja. Selvyyden saa siis tutustumalla ja testaamalla asiaa kyseisen tytön kanssa.
Liukuvoiteen valinnassa on huomioitava, että liukuvoide sopii kondomin kanssa käytettäväksi, sillä öljypohjainen liukuvoide voi haurastuttaa kondomia ja saada sen rikki. Liukuvoide laitetaan kondomin päälle. Muutoin olisi vaarana, että kondomi luiskahtaa pois paikaltaan, kun liukuvoide olisi kondomin alla. Kondomeja on erilaisia ja monissa on myös liukastetta hieman jo itsessään, joten kannattaa testailla, riittääkö pelkkä kondomin antama liukkaus sekä emättimen kosteus yhdessä saamaan peniksen sisään emättimeen.
Peniksen vieminen kiihottuneeseen emättimeen sujuu yleensä myös ilman liukuvoidetta. Jotta molemmat olisivat kiihottuneita, kannattaa huolehtia siitä, että esileikki on tarpeeksi pitkäkestoinen, jotta molempien keho ja mieli pääsee mukaan tunnelmaan. Peniksen voi laittaa ilman käsiä emättimeen sisään, mutta mieluiten kuuntelee tässä toisen toiveita ja on varovainen, ettei toiseen satu. Siksi on hyvä ottaa kädetkin mukaan, jos tuntuu, että haluatte edetä varovaisesti eikä niin, että penis runtataan sisään. Yhdyntä tuntuu aina yksilöstä riippuen hyvin erilaiselta, mutta toki silkkisiäkin tuntemuksia voi molemmille tulla.
Jokaisen orgasmi on omanlaisensa ja voimakkuus voi vaihdella lisäksi eri kertojen välillä. Siksi on vaikeaa arvottaa, onko naisen vai miehen orgasmi voimakkaampi. Kukaan ei myöskään pääse toisen kehon sisään testaamaan ja vertailemaan, tunteeko orgasmin kumppanin kehossa voimakkaamalta kuin omassaan. Seksi voi olla nautinnollista myös ilman orgasmia, joten nauttikaa toistenne kehoista ja unohtakaa suoristuspaineet. Omaa ja toisen kehoa kuuntelemalla päästään pitkälle ja rentoutumalla sekä luottamalla toiseen, on helpompi saada orgasmikin.
Aina kannattaa jutella omista toiveistaan ja peloistaan kumppaninsa kanssa. Sitä ennen voit paneutua vielä artikkeleihimme emättimestä, klitoriksesta, G-pisteestäseksivälineistä, jossa on kerrottu myös liukuvoiteista, emätinseksistä, ekasta kerrasta ja orgasmista. Jos jokin mietityttää, kannattaa kääntyä terveydenhoitajan tai luotettavan aikuisen puoleen. Myös meille voi lähettää vielä uuden kysymyksen niin halutessaan.
Olet varmasti tosi huolehtivainen kumppani, kun otat asioista rohkeasti selvää ja haluat huomioida toisenkin nautinnon. Tsemppiä sinulle jatkoon!
Maija Nieminen