Yksinäinen yrittämättä?
Kelasin hetken, et mul ei oo ollu kunnon kaverisuhteita tyttöjen kanssa, juttelen helpommin jätkien kanssa ja mulle tulee ahdisunut olo jutellessani tytöille… Antaako tämä vihiä seksuaalisuudestani vai onko se vain ohimenevää ujoutta?
Olen hetken miettinyt, että voiko ihminen jäädä täysin ilman kumppania, vaikka yrittäisikin saada suhdetta aikaan, sillä itelläni on kerran ollut säätöä, mutta sen jölkeen minua ollaan hyljeksitty tosissaan…
Olenko mahdollisesti se lauman jäsen joka ruokitaan viimeisenä tai jätetään nääntymään?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan luonnollista pohtia omaa seksuaalisuuttaan ja vastakkaista sukupuolta sinun iässäsi. Vaikka koetkin olevasi rennompi poikien seurassa, ei se yksistään anna sen ihmeempää osviittaa omasta seksuaalisesta suuntautumisestasi. Monia muitakin teini-ikäisiä poikia jännittää tai ahdistaa olla tyttöjen seurassa, kun saattaa tuntua, ettei oikein osaa puhua mitään tai ei tiedä miten päin olisi, jotta tilanne olisi rento. Kun ikää tulee lisää ja esimerkiksi erilaisten rientojen tai koulu- ja työjuttujen välityksellä joutuu/saa olla vuorovaikutuksessa tyttöjen kanssa, voi keskustelun aloittaminenkin tuntua luonnollisemmalta. Ihmisiähän tässä vain ollaan ja tytöt voivat tykätä ihan samanlaisista keskustelunaiheista kuin pojatkin.
Vaikka sinulla on ollut hieman vastatuulta rakkaudessa, ei se tarkoita sitä, että loppuelämäsi välttämättä olisi samanlaista. Tulevaisuudesta ei ole varmaa tietoa, joten miksipä et nauttisi juuri tästä hetkestä. Jos kaipaat kovasti ystävyyttä tai rakkautta elämääsi, voit välillä pienin askelin haastaa itseäsi ja astua askeleen epämukavuusalueellesi. Tämä voi käytännössä tarkoittaa eri asioita eri ihmisille, mutta sinun tilanteessasi se voisi tarkoittaa vaikkapa moikkaamista jollekin luokan tytölle tai esimerkiksi parityön tekemistä jonkun tytön kanssa. Jos oikein haluat haastaa itseäsi, voit aloittaa juttelun vaikkapa välitunnilla jonkun tytön kanssa. Eipä sitä aina kaikkien kanssa löydy juteltavaa pitkäksi aikaa, mutta pikainenkin juttutuokio voi kasvattaa omaa itseluottamusta.
Jos asia painaa kovasti mieltäsi, on hyvä jutella asiasta jonkun aikuisen kanssa. On hetkiä, jolloin voi tuntea itsensä ulkopuoliseksi ja yksinäiseksi, mutta monesti omat huolet puoliintuvat, kun jakaa ne jonkun kanssa. Mikäli haluat ulkopuolista juttuseuraa esimerkiksi seurusteluun liittyen, voit soittaa neuvontapuhelimeemme tai Poikien Puhelimeen. Olet tutustumisen arvoinen ihminen, tsemppiä sinulle jatkossa!
Maija Nieminen