Yli 30 vuotta parisuhteessa. 50 täytettyäni seksuaalisuuteni heräsi, aluksi mies...
Yli 30 vuotta parisuhteessa. 50 täytettyäni seksuaalisuuteni heräsi, aluksi mies oli mukana jutussa mutta pikkuhiljaa minusta on alkanut tuntumaan että en riitä hänelle. Katselee pornoa ja vähäpukeisia naisia ”salaa”. Ei suostu terapiaan, koska hänen mielestään kaikki on hyvin. Emme pysty puhumaan asioita auki, koska tulee riitaa ja minulta itku. Olen pyytänyt häntä miettimään asioita, joita olen hänelle kertonut et mitä haluan suhteeltamme. Nyt en tiedä mitä tehdä suhteellemme.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa kuulla seksuaalisuutesi heräämisestä. Olemme hiljattain vastanneet hieman samankaltaiseen kysymykseen. Löydät kysymys-vastaus-parin täältä.
Hienoa, että olet kertonut kumppanillesi toiveistasi ja haluistasi. Ikävä kuulla, että keskustelu muuttuu riitelyksi. Seksuaalisuus on herkkä aihe, joka voi herättää voimakkaita tunteita. Jos puhuminen on vaikeaa, olisiko sinun mahdollista vaikkapa kirjoittaa miehellesi? Voitte myös halutessanne kokeilla lukea seksuaalisuuteen liittyvää kirjallisuutta tai artikkeleita ja keskustella niiden pohjalta yleisesti aiheesta.
Vaikka puoliso ei halua terapiaan, voit halutessasi itse käsitellä omaa seksuaalisuuttasi ja omaa osuuttasi suhteestanne esimerkiksi ammattilaisen tuella. Seksuaalineuvojan tai -terapeutin kanssa voi pohtia kuinka omaa seksuaalisuutta voisi toteuttaa itselle sopivalla tavalla.
Myös riittämättömyyden tunnetta voi käsitellä esimerkiksi terapiassa. Pornon katselu on parisuhteessakin yleistä ja ns. normaalia. Puolison pornon katselu voi herättää huolta tai riittämättömyyden tunnetta, etenkin jos itseään helposti vertaa pornonäyttelijöihin tai jos kokee, että puoliso käyttää pornon katseluun potentiaalista yhdessäoloaikaa. Jokaisella on myös parisuhteessa ollessaan oikeus oman seksuaalisuuden toteuttamiseen ja siitä nauttimiseen, esimerkiksi tekemällä sooloseksiä.
Parisuhteessa molemmat ovat lopulta vastuussa omista toimistaan, tunteistaan ja seksuaalisuudestaan. Näitä asioita voi työstää myös yksin, jos kumppani ei ole halukas. Toivottavasti löydät sinulle sopivan keinon käsitellä seksuaalisuuteen liittyviä ajatuksia ja tunteita, toiveitasi ja tarpeitasi.
Neuvonnan tiimi