
Huutelusta voimabiisiksi
Savolaisoletetun herja, virsi ja Tiktok-demo johtivat Susanna Leppäsen ja Junnan härsikin voimaannuttavaksi elektrofolk-yhteiskappaleeksi.
Mikä on tarina Hoo Äs hoo -kappaleen taustalla?
Hoo äs hoo oli alun perin savolaisoletetun ohikulkijan herja, kun olin katusoittamassa Kuopion kesäyössä. Yleisö pyysi soittamaan jonkun virren, ja soitin yhden lemppareistani, eli virsi n:o 153. Yhtäkkiä ohikulkija huusi: ”Huora soittaa haitaria!” ja aloin jamitella biisiä heti siinä hetkessä virren jatkeeksi, kun perus riffi muodostui kertsiksi tuon hokeman ympärille.
Tein myöhemmin demon tästä TikTokissa, jota elektrofolk-duo Junnan Anna Haaraoja kommentoi, ja ehdotin Junnalle biisiyhteistyötä tanssibiisin muodossa. Junna (Juha Seppänen ja Anna Haaraoja) ovat vastanneet kappaleen tuotannosta.
Biisiin sisältyy monta eri kerrosta itselleni ensin alentavaksi tarkoitettu huutelu, josta kuitenkin muodostin jo siinä tilanteessa itselleni voimaannuttavan ja oman selviytymismekanismini mukaisen, härskin humoristisen biisiluonnoksen.
Sen lisäksi sovelsimme biisissä tuon jamittelemani Herää, nouse nukkumasta -virren (sävelmän lisäksi) vuosisatoja vanhoja sanoja soveltumaan myös kappaleen aiheeseen: kaikkien tulisi herätä siihen, kuinka puuduttavankin oloinen löpinä naisasiasta ja turvallisemmista tiloista ei ole saanut tätä keskeneräistä maailmaa näiltäkään osin sen valmiimmaksi.
Sen lisäksi biisissä toisaalta kehotetaan heräämään ja nousemaan kunnon tanssireivien tahdissa – maailmojen tuhoutuessa (Saara Törmänkin sanoin) mitäpä muutakaan voi tehdä kuin veivata torttuu ja hanurii!
Kenen pitäisi kuulla kappale?
Tietysti kaikkien. Haluamme juhlistaa kappaleella ihmisen itsemääräämisoikeutta – oli kyseessä sitten se, miksi haluaa itseään kutsuttavan tai miten itseään kohdeltavan tai koskettavan. Minulle tuossa(kaan) hetkessä itsemääräämisoikeus ei toteutunut, mutta otankin tällä kappaleella vallan takaisin itselleni.
Naiset, ja erityisesti viihdealalla työskentelevät voivat varmasti yhtyä ajatukseen, että itsensä asetetaan alttiiksi kaikenlaiselle solvaukselle siinä hetkessä, kun päättää tulla esille. Siinä mielessä ohikulkija oli ihan oikeassa – erityisesti tällä alalla olevat todellakin myyvät osaamistaan, ja valitettavankin halvalla.
Erityisen haavoittuvaista taiteilijoille ilmiö on siksi, että tehdään itselle sitä rakkainta ja herkintä asiaa, vaikka sitten omassa tapauksessani musiikki, esiintyminen. Esimerkiksi Erika Vikman sanoi Puoli seitsemän -haastattelussaan, kuinka hänelle ainoa paikka olla oma, outokin itsensä on löytynyt juurikin lavalta. Kun massa tuomitsee tämän naisvihaisista lähtökohdistaan, voi superareenatkin käydä aika ahtaiksi.
Miten seksipositiivinen aktivismi ja musiikki yhdistetään?
Haluan purkaa Hoo äs hoo:n sanojenkin mukaan synnin viittaa tämän aiheen ympäriltä, ja rohkaista kaikkia olemaan oma itsensä.
Hoo äs hoo:ssa unohdetaan alentajille kumartelu ja iloitaan yhdessä koko luomakunnan kanssa. Kuten Hoo soittaa haitariaan – soita sinäkin siellä hanurias ihan kelle ja kenen kanssa haluat.