Seksuaalisuus raskauden ja synnytyksen jälkeen

Moni kokee, että seksuaalisuus saa uudenlaisia sävyjä raskauden ja synnytyksen jälkeen. Raskauden ja synnytyksen myötä oma keho voi tuntua vahvalta ja pystyvältä. Seksuaalisuudenkin alueella itsestään voi löytää uudenlaista voimaa. Toisaalta moni kokee myös vierautta ja hämmennystä uudessa tilanteessa. Oma seksuaalisuus voi tuntua olevan hukassa. Seksiä voi tehdä tavallista enemmän ja useammin mieli, tai sitten ei ollenkaan ja kaikkea siltä väliltä. Suhdetta kehoon, seksuaalisuuteen ja kumppaniin tai kumppaneihin on usein rakennettava uudelleen.

Seksuaalisen halun ja toimintakyvyn palautuminen raskauden ja synnytyksen jälkeen on hyvin yksilöllistä. Sukupuolielimet toipuvat synnytyksestä keskimäärin 8-12 viikon kuluessa. Hormonitoiminnan palautuminen vie usein tätä pidempään. Raskauden aikana estrogeenitasot ovat hyvinkin korkealla, mutta heti synnytyksen jälkeen estrogeenitaso voi pudota jopa vaihdevuosiin verrattavissa olevalle tasolle. Imetys ylläpitää tätä hormonivajetta. Hormonitasot pysyvät matalalla niin kauan kuin kuukautiset ovat poissa. Kun munasarjat aloittavat toimintansa, kuukautiset alkavat ja hormonitoiminta käynnistyy uudelleen. Hormonitasojen vaihtelut voivat joillakin aiheuttaa seksuaalisen halun vähenemistä ja vaikeuttaa seksin harrastamista. Käytetyllä ehkäisymenetelmällä voi myös olla vaikutusta hormonitasapainoon.

Imetys voi toisinaan vaikuttaa haluun ja seksuaalisuuteen myös symboliikan kautta. Imettävä ihminen voi mieltyä vahvemmin hoivaavaksi äidiksi kuin seksikkääksi, haluavaksi rakastajaksi – vaikka näiden kahden ei tarvitsisi sulkea toisiaan pois. Rinnat ja nännit voivat myös tuntua aroilta ja niiden erogeenisuus saattaa olla kateissa. Nämä asiat yleensä korjaantuvat itsestään imetyksen loputtua. Imetyksen jälkeen vanhemman ja vauvan symbioottinen suhde alkaa monesti eriytymään, mikä itsessään voi antaa tilaa myös muille kuin vauvaa ja hoivaa koskeville ajatuksille.

Halu uudessa tilanteessa

Seksuaalinen halu on monitekijäistä ja haluun sekä sen poissaoloon vaikuttavat monet muutkin asiat kuin kehon fysiologia ja hormonit. Uudenlainen arki asettuu kumppaneiden suhteeseen pikku hiljaa lapsen saannin jälkeen. On tärkeä pohtia yhdessä, mitä tämä kaikki merkitsee suhteelle ja millä tavoin suhdetta voi tukea. Kuinka teidän suhteessanne voidaan? Onko teillä hellyyttä, läheisyyttä ja ennen kaikkea avoin keskusteluyhteys? Toimiva, riittävän onnellinen arki vahvistaa myös suhteen seksuaalisuutta.

Osa kokee haluttomuutta synnytyksen jälkeen pitkäänkin, ja kynnys seksiin voi kasvaa. Vauvan kanssa olemiseen liittyy paljon hellyyttä, ihokosketusta ja rakkautta, jolloin hellyyskiintiö saattaa olla täynnä siinä kohtaa päivästä, kun olisi aikaa olla oman kumppanin kanssa ja kumppani toivoisi saavansa hellyyttä.

Halujen eriparisuus koetaan usein ahdistavana asiana, vaikka itse asiassa se, että toinen haluaa suhteessa seksiä enemmän, eri tavalla tai eri aikaan kuin toinen, on äärimmäisen tavallista, enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Pitkittyessä haluttomuudesta voi muodostua ”mörkö”, johon on pelottavaa tarttua. Haluttomuudesta voi tulla myös normaali olotila, jolloin halun löytämiseen ei löydy riittävää motivaatiota. Toisinaan väliaikainen haluttomuus voi korjautua itsestäänkin, varsinkin suhteissa, joissa seksi on aiemmin ollut tyydyttävää laadullisesti ja määrällisesti.

Aina halu ei kuitenkaan palaudu itsestään, vaan sitä pitää tietoisesti hieman herätellä. Minkälaista oli kiihottua ja haluta kumppaniaan aiemmin? Minkälaiset tilanteet toimivat halun sytyttäjänä? Voit muistella aikaa ennen lapsen saamista ja antaa mielesi suorastaa vaellella näissä muistoissa. Olisiko muistamissasi tilanteissa jotakin, jota voisit tuoda tämänhetkiseen seksuaalisuuteesi?

Suhteen päivittäminen

Vauvan synnyttyä parisuhteelle jää vähemmän aikaa, eikä tämä tule muuttumaan vauvan muuttuessa taaperoksi tai lapseksi. Tästä syystä on tärkeää päivittää myös oma suhde ajan tasalle. Mitä molemmat haluavat? Mikä on muuttunut? Mitä tulee vaalia? Minkä asian tulisi muuttua? Seksille voi olla vaikea löytää sopivaa tilaisuutta niin kuin ennen, ja myös seksin spontaaniuden tilalle saatetaan joutua ottamaan enemmän järjestelyä ja suunnitelmallisuutta. On tärkeää puhua avoimesti myös siitä, minkälaista läheisyyttä, hellyyttä ja seksiä kaipaa.

Toisinaan suurin tekijä haluttomuuden taustalla on seksiin liittyvä paine: ajatus siitä, että seksiä tulee olla tietty määrä ja että sen tulee olla tietynlaista. Tällöin läheisyydestä ja hellyydestä voi tulla suoritus, ikään kuin yksi hoidettava askare päivän muiden suoritusten lomassa. Tällaisessa tilanteessa olisi hyvä, että painetta seksin suhteen saataisiin lievitettyä.

Jos seksi itsessään aiheuttaa painetta, voi halutessaan kokeilla hellyysharjoitusta, jonka ideana on pyrkiä pois suorituskeskeisestä seksuaalisuudesta. Aluksi on hyvä sopia yhdessä, että harjoitusta tehdään säännöllisesti esimerkiksi kuukauden ajan ja tänä aikana ei oteta paineita seksin harrastamisesta. Tarkoitus olisi, että harjoitus antaisi mahdollisuuden rauhassa keskittyä paineettomaan kosketukseen ja koskettamiseen.

Harjoituksen myötä voi tutkia ja tunnustella, että mitä ajatuksia ja tuntemuksia kehossa ja mielessä herää. Tarkoituksena ei ole arvostella tai arvottaa tuntemuksia, vaan vain panna ne merkille. Minkälaista on ottaa vastaan kosketusta? Entä koskettaa toista? Mitä kehosi ja mielesi kaipaa juuri nyt? Onko jokin tapa koskettaa halua herättävä? Harjoituksen aikana voi kiihottua rauhassa tai olla kiihottumatta – tavoitetta ei ole. Kun painetta seksiin ei ole, voi pystyä paremmin rentoutumaan ja kuuntelemaan itseään ja kehonsa tarpeita. Harjoitus voi lisätä myös uskallusta antautua halulle ja nautinnolle.

Seksuaalisuuden löytyminen raskauden ja synnytyksen jälkeen vie usein aikaa ja kysyy kärsivällisyyttä. Joskus mielikuvillakin on väliä. Jos oma halu tuntuu olevan kadoksissa, voisiko sen sijaan, että ajattelisi itseään haluttomana, ajatellakin itseään halua etsivänä? Halua etsivänä on mahdollista tutustua avoimin mielin uuteen elämäntilanteeseen, kehoon, kumppaniin, mieltymyksiin ja nautinnon mahdollisuuksiin. Kipinä seksuaaliseen haluun löytyy usein ajan kanssa, kunhan muistaa pitää sekä omasta itsestä että suhteesta huolta ja keskustella avoimesti tarpeistaan ja toiveistaan. Jos tuntuu, että omat keinot eivät riitä, voi hakeutua seksuaaliterapeutin vastaanotolle.

Lisätietoa raskauden jälkeisestä seksuaalisuudesta voit lukea myös täältä