18v mies
Moi. Olen 18-vuotias mies ja olen viime aikoina huomannut kiihottuvani myös miehistä ja haluaisin harrastaa seksiä miehen kanssa. Mistä tämä johtuu? Voiko seksuaalinen suuntautuminen muuttua? Olenko nyt biseksuaali?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan luonnollista pohtia omaa seksuaalisuuttaan ja seksuaalista suuntautumistaan. Seksuaalisuus on hyvin monimuotoinen asia ja joskus omat kiihottumisen kohteet voivat muuttua tai niitä voi tulla lisää. Tässä ei ole mitään pahaa, vaikka tilanne saattaakin hämmentää ensin.
On aivan sinun oma asiasi, miten itse haluat määritellä seksuaalisen suuntautumisesi, vai määritteletkö sitä sen tarkemmin ollenkaan. Jotkut henkilöt voivat kokea olevansa heteroita, vaikka kiihottuvatkin tai mahdollisesti harrastavat seksiä saman sukupuolen edustajan kanssa. Toiset taas saattavat määritellä itsensä juurikin biseksuaaleiksi samaisessa tilanteessa. Lisää tietoa itsemäärittelystä ja normeista löydät Setan sivuilta. Jos asia mietityttää, voit tutkia heidän sivujaan ja palvelujaan tarkemminkin.
Vaikka nyt tuntuisi pakottavalta löytää jokin ”kategoria” itselleen, ei kannata hermostua, jos tuntuisi ensin olevansa hukassa. Elämä on hyvällä tavalla jatkuvaa ihmettelemistä ja uuden oppimista. Kuuntele itseäsi ja salli itsesi olla juuri sellainen kuin olet. Jos kaipaat keskustelua vielä tarkemmin tilanteeseesi liittyen, voit soittaa neuvontapuhelimeemme, juttelemme kanssasi mielellämme lisää.
Maija Nieminen