19v tyttö
Moikka! Oon 19-vuotias tyttö ja mulla on ollut jo vuosia kiinnostus vauvailua (vaipat, tutit, yms.) kohtaan. Mä tykkään siitä tosi paljon ja se ennen kaikkea luo mulle turvallisen ja viattoman tunteen.
Kysymys kuitenkin kuuluu, että olisiko teillä jotain vinkkejä siihen, miten voisi päästä eroon sellaisista ajatuksista, jotka valtaavat mieleni aina välillä, että tämä olisi jotenkin tosi sairasta tai väärin. Tämä kun ei ole minulle oikeastaan lainkaan seksuaalinen juttu vaan ihan harrastus muiden joukossa. Miten voisin tavallaan ”vakuuttaa” itseäni siitä, että saan tehdä tätä ilman paineita?
Toinen kysymys kuuluu, että onko väärin ottaa lastenhoitohuoneista käytettyjä vaippoja? Onko se jotenkin sairasta?

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Mukavaa, että olet löytänyt sinulle mieluisan tavan toteuttaa itseäsi. Jokaisen ihmisen identiteetissä on monia puolia ja vauvailu voi olla oiva tapa tutustua esimerkiksi turvallisuudentunteen merkitykseen. Jollekulle vauvailu voi tuottaa myös seksuaalista mielihyvää. Tässäkään ei ole mitään pahaa tai väärää.
Kysyt että miten voisi päästä eroon vauvailua arvostelevista ajatuksista. Mielemme tuottaa jatkuvasti ajatuksia, halusimme taikka emme. Suhtaudumme helposti ajatuksiimme totuutena, vaikka iso osa mielemme tuottamista ajatuksista sisältää havaintojen sijaan arvioita ja arvostelmia. Mitä enemmän jotakin ajatusta yrittää olla ajattelematta, sitä enemmän se yleensä saa mielessä tilaa. Jos yrität olla ajattelematta vaaleanpunaista ilmapalloa, niin mitä mieleesi tulee? Mitä luultavimmin kuva vaaleanpunaisesta ilmapallosta.
Kun tunnistaa ajatuksen ajatukseksi, mielen tuotteeksi, sitä voi tarkastella uteliaasti ja sen jälkeen tehdä päätöksen siitä, kuunteleeko ajatusta ja toimiiko sen mukaisesti. Tietoisuustaitoharjoitukset ovat monelle hyvä apu ajatusten tarkkailussa ja hyväksymisessä. Esimerkiksi tämä Lehdet virrassa -niminen harjoitus voisi olla kokeilemisen arvoinen. Oivamieli-sivustolta löytyy muitakin harjoituksia, joihin voit tutustua.
Tietoisuustaitoharjoitukset auttavat huomaamaan, että ajatukset tulevat ja menevät eikä niihin jokaiseen tarvitse tarttua. Voit tehdä sinulle merkityksellisiä ja mieltymystesi mukaisia asioita haastavista ajatuksista huolimatta. Jos taas pohtii kysymystä siitä, onko jokin mieltymykseen liittyvä teko oikein vai väärin, niin hyvä perussääntö on miettiä, että onko teosta haittaa joko sinulle itsellesi taikka muille.
Lopuksi pohdit vielä että voiko lastenhoitohuoneesta ottaa käytettyjä vaippoja. Käytetty vaippa ei ole enää kenenkään omaisuutta, eli periaatteellista ongelmaa ei ole. Käytetyissä vaipoissa ja vaipparoskiksissa olevissa tavaroissa voi kuitenkin olla ulosteperäisiä bakteereita ja viruksia, jotka esimerkiksi käsien välityksellä suuhun joutuessaan voivat sairastuttaa. Onko sinulle erityisen tärkeää, että vaipat ovat käytettyjä? Vai voisitko ostaa itsellesi käyttämättömiä vaippoja, jotka olisivat hygieenisempiä ja siten turvallisempia käyttää?
Jos haluat jutella lisää niin voit soittaa maksuttomaan neuvontaamme, jonka päivystysajat löydät täältä.
Maria Vihlman