6-vuotias poika puhuu esikoulussa seksistä
6-vuotias poikamme alkoi kysellä meiltä kaikenlaista, kun ihmetteli miksi makkarista kuuluu jotakin ääniä illalla. Hän oli herännytkin siihen. Kerroin, että olemme lähekkäin, ja koskettelemme toisiamme, kun se tuntuu niin hyvältä. Kerroin, että isä työntää pippelin äitin pimppiin. Nyt hän oli puhunut siitä esikoulussa. Tein varmaan väärin, kun kerroin mitä me teemme. Oliko hän liian nuori kuulemaan tästä? Vai pitäisikö siitä puhua hänelle lisää? Tulisikohan se puhumalla paremmaksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että olette uskaltaneet ottaa lapsen kanssa seksuaalisuuteen liittyviä asiat puheeksi. Lapselle saa puhua ikätason mukaisesti seksuaalisuudesta. Lapselle voi puhua kuvaamistasi asioista etenkin silloin, jos lapsi itse ottaa asian puheeksi. Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että olette osanneet sanoittaa tapahtunutta lapsen maailmaan sopivalla tavalla.
Lapsilla on tapana joskus kertoa eteenpäin kuulemiaan asioita ja uusia oppimiaan seikkoja. Tämä tarkoittaa myös sitä, että lapsi saattaa puhua asiasta esimerkiksi esikoulussa. Lapsen kanssa voi ottaa asian puheeksi, jos tuntuu, että lapsi palaa aiheeseen koko ajan tai hänellä on uusia kysymyksiä. Edetkää aiheen käsittelemisessä lapsen ehdoilla. Jos puheet esikoulussa jatkuvat edelleen, voitte joka tapauksessa jutella siitä, millaiset aiheet ovat yksityisiä ja millaisia juttuja voi kertoa esikoulussa eteenpäin. Lapselle kannattaa kuitenkin tällaisissa tilanteissa korostaa, että teidän kanssanne on kotona sallittua puhua ihan kaikista asioista, joista lapsi haluaa puhua.
Miltä tämä kuvaamasi tilanne tuntuu teistä itsestänne? Vaikka kyseessä on luonnollinen asia, saattaa tilanne silti hämmentää ja vaivaannuttaa aikuista. On kuitenkin aivan mahdollista, että lapsi keksii kohta uuden puheenaiheen. Mikäli tilanne jäi vaivaamaan teitä tai lastanne, voi asian ottaa esille joko esikoulun työntekijöiden tai neuvolan kanssa. Heiltä saa tukea kasvatustyöhönsä. Vertaistukea tilanteeseen saattaa löytää lisäksi Vanhempainnetin palveluista. Seksuaalikasvatuksesta saa jutella myös meidän neuvontapuhelimessamme.
Neuvonnan tiimi