Aamuinen väsymys illalla harrastetun seksin jälkeen
Minua vaivaa aamuisin suunnaton väsymys, jos illalla on ollut tyttöystävän kanssa seksiä. Nukun muuten yöt heikonlaisesti, mutta seksin jälkeen hyvin sikeästi. Seksiä on pari kolme kertaa viikossa, ja se on kerrassaan ihanaa. Vaikka olisin nukkunut silloin kahdeksan tuntia, olen aamuisin ihan nukuksissa, kun pitää nousta. Uninen olo vaivaa koko aamupäivän. Onko sellainen normaalia, ja mitä sille voisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen keho toimii ainutlaatuisella tavalla. Yleisesti ottaen seksin jälkeen voi tulla raukea ja väsynyt olo. Siksi myös nukahtaminen saattaa sujua seksin jälkeen helposti.
Kerroit, että nukut yöt yleensä huonosti. Mikäli sinulle on jäänyt univelkaa, voi keho vaatia jossain vaiheessa kunnon yöunia. Seksin jälkeen tullut fyysinen ja henkinen raukeus saattaa rentouttaa kehoa niin, että keho kokee tarvetta poistaa univelkoja. Myös fyysinen rasitus voi aiheuttaa pidemmän levon tarpeen. Jos sikeästi nukkuminen ei ole itselle tyypillistä, saattaa myös väärässä unen vaiheessa herääminen vaikuttaa asiaan, vaikka periaatteessa olisikin nukkunut kahdeksan tuntia. Muitakin yksilöllisiä syitä voi olla tilanteen takana.
On tavallista, että ihminen saattaa tuntea satunnaisesti väsymystä aamupäivisin. Koska itse tiedät, mikä tilanteesi takana on, voisiko sinua auttaa seksin harrastaminen jo aiemmin päivästä tai illasta? Tällöin seuraavana päivänä olo saattaisi olla virkeä jo aamusta asti. Päivällä voisi myös mennä yhdessä päiväunille seksin jälkeen. Lisäksi yksi vaihtoehto voisi olla seksin harrastaminen silloin, kun on seuraavana aamuna mahdollisuus pysyä sängyssä pidempään mahdollisen väsymyksen takia.
Jos oma jaksaminen mietityttää, voi asian ottaa puheeksi terveydenhoitajan kanssa. Häneltä on mahdollista saada yksilökohtaista tietoa omasta terveydestä ja nukkumisesta. Halutessasi voit vielä tutustua palauttavaa unta käsittelevään artikkeliin.
Neuvonnan tiimi