Ahdistus kumppanin pornon katselemisesta
poikaystävä sanoo ettei kato pornoa, mutta se jäi siitä kiinni. on luvannut olla katsomatta koska mua ahdistaa ihan hiveesti ajatus siitä että se runkkais muille naisille. tuntuu etten riitä hänelle kun on pakko muita katsella. miten enää ees voisin luottaa poikaystävääni. oon aivan hajalla

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla, että sinulla on kurja olo poikaystäväsi pornon katsomisen takia. Yllättävä tieto poikaystävän toimista voi tuntua pahalta silloin, jos toinen on luvannut olla katsomatta pornoa. On toisaalta hyvä huomioida, että vaikka henkilö olisi parisuhteessa, on jokaisella oikeus omaan kehoonsa sekä esimerkiksi runkkaamiseen. Pornon katseleminen ei kaikilla välttämättä jää sinkkuaikoihin, sillä monet katsovat pornoa parisuhteessa ollessaankin.
Kumppanin pornon katseleminen voi saada aikaan riittämättömyyden tunnetta ja pelkoa siitä, ettei toinen pidä itseä enää viehättävänä tai seksikkäänä. Joskus taustalla saattaa olla myös huoli siitä, että porno tulisi korvaamaan yhteisen seksin ja läheisyyden. Itsensä vertaileminen pornonäyttelijöihin on tarpeetonta ja se kuormittaa turhaan omaa mieltä. Useimmille pornon katselu voi olla vain harmiton tapa nauttia seksuaalisuudestaan ilman tarkoitusta verrata kumppania näyttelijöihin. On kuitenkin ymmärrettävää, että tapahtumat voivat tuntua loukkaavilta.
Toivottavasti sinulla on jo parempi olo. Ahdistuksen tunnetta voi yrittää lievittää esimerkiksi näillä harjoituksilla. Teitä auttaisi varmasti avoin keskustelu tapahtuneesta ja siitä aiheutuneista tunteista. Ette ole yksin, sillä moni muukin kamppailee samanlaisten asioiden kanssa. Tilanteen selvittämisessä on sallittua käyttää myös ammattilaisen apua, mikäli keskusteluyhteys on tulehtunut pahasti. Esimerkiksi meidän neuvontapuhelimessamme sekä seksuaalineuvojan vastaanotolla asiaa on mahdollista työstää paremmin joko yksin tai yhdessä kumppanin kanssa. Yhteystietomme löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi