Ahdistus lapsuuden lääkärileikeistä
Koen järkyttävää ahdistusta ja häpeää lapsuuden 11-10v. seksuaalisista leikeistä, jotai leikimme 6v nuoremman siskoni kanssa. Leikittiin kuitenki yhteisymmärryksessä ja tilanteisiin ei liittynyt pakottamista. Eniten päätävaivaa, että kyseessä oli pikkusiskoni ja minua nuorempi. En ikinä voisi kuvitella tekeväni sellaista enää. En ole keskustellut asiasta siskoni kanssa, mutta olemme hyvissä väleissä. Ahdistaa jos olen tuottanut toiselle trauman ja koen hirveää syyllisyyttä leikeistä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvä asia, että uskalsit kertoa tuntemuksistasi täällä. On monia muitakin, jotka kantavat huolta ja ahdistusta lapsena leikityistä lääkärileikeistä. Lapselle on kuitenkin tavallista hahmottaa ja jäsennellä ympäröivää maailmaa leikin kautta. Seksuaalisuuden kehitysvaiheisiin voi kuulua myös niin kutsuttujen lääkärileikkien tai muiden seksuaalisten leikkien leikkiminen. Yhteisymmärryksessä harrastetuissa leikeissä ei ole mitään outoa tai hävettävää. On hyvä huomioida, että lääkärileikkejä leikitään aina lapsen maailmasta ja näkökulmasta käsin. Kuten itsekin sanoit, et voisi enää kuvitella leikkiväsi kyseisiä leikkejä. Lapsi leikkiikin erilaisia leikkejä niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka lapsi kussakin kehitysvaiheessa omaa.
Lääkärileikkejä leikitään tyypillisesti niiden ihmisten kanssa, jotka ovat lapsen maailmassa läsnä muutenkin. Lapselle on tavallista kiinnostua kehonsa toiminnasta ja lääkärileikkien kautta toimintoihin tutustuminen on mahdollista. Kerroit, että olette hyvissä väleissä siskosi kanssa. Tuskin olet omalla toiminnallasi tuottanut trauman siskollesi. Kertomasi perusteella kuvaamissasi tilanteissa on ollut kyse vain harmittomista lasten leikeistä, joista ei tarvitse kantaa syyllisyyttä tai häpeää. Et ole ainoa, joka on leikkinyt sukulaisensa kanssa lääkärileikkejä. Siksi oloasi saattaisi helpottaa tutustuminen aiempiin lääkärileikkejä käsitteleviin vastauksiin.
Kaikki tunteet ovat sallittuja tilanteessasi. Ahdistuksen ja häpeän tunteet saattavat kuitenkin kuormittaa omaa jaksamista. Voit antaa itsellesi anteeksi, et ole tehnyt mitään pahaa. Omaa oloaan on mahdollista helpottaa esimerkiksi itsemyötätunnon keinoin. Koska tapahtunut vaivaa sinua, voisi myös lääkärin tai psykologin avusta olla hyötyä tilanteessasi. Etenkin, jos ahdistus vaikuttaisi kielteisesti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiisi, on tärkeää ottaa asia esille lääkärin luona. Tilanne on hyvin tavallinen ja asiaa ei tarvitse hävetä. Myös Mielenterveystalon ahdistuksen omahoito-oppaaseen voi tutustua. Vaikeiden tunteiden kanssa ei kannata jäädä yksin. Mikäli sinusta tuntuu, että kaipaisit tukea asioiden jäsentelemiseen, voit olla yhteydessä muihin neuvontapalveluihimme, joissa autamme sinua mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi