Ahdistus parisuhteeseen ja seksiin liittyvistä asioista
Kärsin luottamusongelmista, ajatus parisuhteesta ahdistaa, olen luonnostaan sosiaalinen mutta en halua ihmisiä lähelleni. En halua nähdä yhtäkään edellistä seksikumppaniani millään tasolla eikä tämä ole normaalia.
En tiedä vaikuttaako koulukiusaamis tausta tähän mutta kaikki parisuhteeseen liittyvä ja seksiin liittyvä vain ahdistaa, eikä millään hyvällä tavalla vaan pahalla.
Onko tämä normaalia tai haitallista

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Omat menneisyyden tapahtumat voivat vaikuttaa ihmiseen myös myöhemmällä iällä. Koulukiusaaminen haavoittaa ihmistä ja saattaa näkyä myöhemmin esimerkiksi varovaisuutena päästää toisia lähelleen ja vaikeutena luottaa toisiin ihmisiin. Jokaisen tilannetta tulisi kuitenkin tarkastella yksilölliseltä tasolta, sillä omiin tuntemuksiin ja ajatusmaailmaan vaikuttavat kiusaamisen lisäksi monet muutkin tekijät.
On sallittua pohtia, millaisia asioita toivoo elämältään. Jokainen saa elää sellaista elämää kuin itse haluaa eikä esimerkiksi parisuhteessa ole pakko olla. Myöskään seksiä ei tarvitse harrastaa eikä edellisiä seksikumppaneita nähdä, jos elämänne eivät liity edellisten kumppanien kanssa muilla tavoin yhteen. Kuvaamasi tilanteet muuttuvat hankaliksi tai haitallisiksi lähinnä silloin, kun ihminen itse kokee oman tilanteensa vaikuttavan heikentävästi hyvinvointiinsa.
Onko mainitsemasi ahdistus alkanut vasta äskettäin vai onko tilanne kestänyt jo kauemmin? Ilmeneekö ahdistusta jossakin tietyssä vaiheessa suhdetta tai seksin harrastamista? Miten suhtaudut seksuaalisuuteen noin muutoin; koetko kielteisiä tunteita esimerkiksi omaan kehoon tai itsetyydytykseen liittyvistä asioista? Kauanko kuvaamasi tuntemukset kestävät? Näyttäytyykö ahdistus myös muilla elämänalueilla? Muun muassa tällaisia seikkoja voi pohtia etsiessä vastausta tilanteeseensa.
Millaiset asiat kannattelevat sinua ja tuottavat iloa? Tällaisia asioita on lupa lisätä elämäänsä, jos oma hyvinvointi aiheuttaa itselle huolta. Riippuen tilanteestasi, voi halutessaan tutustua hyvinvointinsa tueksi esimerkiksi näihin harjoituksiin sekä Mielenterveystalon tunnelukkojen omahoito-ohjelmaan tai ahdistuksen omahoito-ohjelmaan. Kerroit olevasi sosiaalinen, kaipaatko ystäviä elämääsi? Jos sosiaalisten suhteiden luominen tai ylläpitäminen on vaikeaa kasvotusten, voi netissä olla helpompaa aloittaa jossakin yhteisössä keskustelu toisen ihmisen kanssa. Monilla on samanlaisia kokemuksia menneisyydessään, joten netistä saattaa löytää myös vertaistukea tilanteeseensa.
Omien elämänvaiheiden sekä nykyisten tunteiden käsitteleminen ammattilaisen kanssa auttaa usein jäsentelemään omia ajatuksiaan ja saa voimaan paremmin. Mikäli tilanne vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiisi, on hyvä olla yhteydessä lääkäriin ja psykologiin. Sinua voisi myös hyödyttää keskustelu joko neuvontapuhelimessa tai seksuaalineuvojan vastaanotolla.
Neuvonnan tiimi