Ahdistus seksikumppanien määrästä
Mitä tehdä kun ahdistaa tosi paljon oma kokemattomuus? Mies on 6 vuotta vanhempi ja satun tietämään hänen seksihurjasteluistaan. Olin 16 kun tapasimme ja minulla oli vain pari aiempaa seksikumppania. Minua häiritsee että tulen aina olemaan kokematon kun olin sellainen tavattuamme. Meillä on niin iso ero kokemusten määrässä että hirvittää. Olen lisäksi tosi mustasukkainen mieheni menneisyydestä ja epävarma omista seksitaidoistani. Tiedän että mieheni on saanut parempaa ja nyt tyytyy minuun…

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuvaamasi ajatukset ja tunteet ovat yleisiä ja moni voi niihin samastua. On tavallista, että ihminen saattaa vertailla itseään toisen aiempiin kumppaneihin tai tuntea ahdistusta kumppanien määrästä. Liiallinen vertaileminen voi kuitenkin kuormittaa mieltä ja vaikuttaa kielteisesti omaan tai suhteen hyvinvointiin.
Jokaisella ihmisellä on oma seksuaalihistoriansa, olipa seksikumppaneita sitten paljon tai vähän. Varsinkin suhteen alussa toisen menneisyys voi vaivata mieltä silloin, jos ei ole täysin varma omasta asemastaan suhteen sisällä. Ymmärrettävästi kumppanilleen haluaisi olla se ainoa ja parhain ihminen maailmassa ja aiemmat suhteet voivat horjuttaa oman pään sisällä tätä näkökulmaa. Myös omaan itsetuntoon ja kehonkuvaan liittyvät seikat, huoli vertailusta tai pelko kumppanin menettämisestä voivat aiheuttaa mustasukkaisuutta ja epävarmuutta.
Olette olleet ilmeisesti jo pidempään yhdessä; ovatko kuvaamasi tunteet nousseet vasta nyt esille vai ovatko ne olleet aina olemassa? Jos asiat ovat alkaneet huolettaa vasta nyt, onko jotakin erityistä tapahtunut elämässäsi tai suhteessanne, että tällaisia ajatuksia on alkanut syntyä? Kaikki tunteet ovat sallittuja ja mainitsemiasi ahdistuksen tunteita voi yrittää helpottaa erilaisilla harjoituksilla tai Mielenterveystalon ahdistukseen tarkoitetulla omahoito-ohjelmalla. Sivuilla on lisäksi myös mustasukkaisuuden helpottamiseen tarkoitettu omahoito-ohjelma ja voit tutustua siihenkin, mikäli koet, että ohjelmasta olisi apua sinulle.
Seksikumppanien määrä ei kerro seksin laadusta tai kumppanien paremmuudesta mitään. Kumppanisi on nyt kanssasi ja on varmasti valinnut sinut omasta vapaasta tahdostaan. Tämän takia vertaileminen toisiin on turhaa. Huolistaan ja tuntemuksistaan on tärkeää avautua kumppanilleen, ettei oma päänsisäinen maailmankuva vaikuta kielteisesti suhteeseen. Toivottavasti olosi olisi kuitenkin jo parempi. Asiaa on sallittua käsitellä myös ammattiauttajan kanssa, jos siltä tuntuu. Hankalissa tilanteissa voitte aina kääntyä neuvontapuhelimen tai seksuaalineuvojan vastaanoton puoleen, jossa autamme teitä mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi