Ajatus genitaaliherpeksestä vaivaa kumppania
Hei!
Minulla on genitaaliherpes. Uudella kumppanilla asia selvästi vaivaa. Osaan tunnistaa jo oireet hyvissä ajoin ja tunnistan tekijöitä mitkä herpeksen laukaisee. Kondomia olen käyttänyt aina sen jälkeen kun diagnoosin sain. Mutta tarttuuko oireettomana helposti? Voiko suuseksiä harrastaa puolin ja toisin? Tarttuuko oireettomana aikana käsien välityksellä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet ottanut herpeksen puheeksi uudessa suhteessasi. Herpesvirukseen ja seksuaalisuuteen voi liittyä paljon huolia. Herpes on kuitenkin hyvin yleinen virus, joten on monia muitakin samankaltaisessa tilanteessa eläviä. Herpes ei estä parisuhteen muodostamista tai seksuaalisuudesta nauttimista.
On hyvä asia, että olet käyttänyt kondomia aina seksissä. Uusissa suhteissa kondomin tai suuseksisuojan käyttö on suositeltavaa. Suojauksen jättämisestä on tärkeää keskustella avoimesti ennen päätöksen tekemistä. Tyypillisesti tartuntariski on korkeampi oireisessa vaiheessa, mutta jokaisen henkilön terveydentila on aina yksilöllinen. Oireisessa vaiheessa kannattaa välttää herpesrakkuloiden suoraa koskettamista käsillä tai varsinaista seksikontaktia. Oireilun aikana voi keskittyä muunlaiseen läheisyyteen ja hellimiseen. Oireettomassa vaiheessa tartunnan riski on pienempi, joten moni harrastaa tuolloin seksiä tai käsillä tehtäviä hyväilyjä ”tavalliseen” tapaan. Luonnollisesti tilanteissa on eroja parien mukaan.
On arvokasta tuntea oma kehonsa ja sen toiminnot. Uudelle kumppanille voi kertoa, että tunnistat oireet ajoissa ja tiedät, mitkä tekijät laukaisevat oireilusi. Ajatus oman kehon tuntemisesta voi tuoda turvallisuuden tunnetta yhteiseen seksielämään. Kumppanin kanssa on kuitenkin hyvä jutella molempien huolista. Voitte miettiä, millaiset seksitavat tuntuisivat teistä turvallisimmilta. Mikäli asia painaa sinua/teitä, voi varmempaa tietoa terveyteen ja seksuaalisuuteen saada lääkäriltä. Seksuaalisuuteen ja seksiin liittyvissä asioissa on sallittua kääntyä myös seksuaalineuvojan avun puoleen joko yksin tai yhdessä. Yhteystietomme löytää täältä. Halutessanne voitte tutustua myös aihepiiriä käsittelevään blogitekstiin.
Neuvonnan tiimi