Alan olla epätoivoinen. Oon edelleen täysin kokematon seksin ja seurustelun...
Alan olla epätoivoinen. Oon edelleen täysin kokematon seksin ja seurustelun suhteen. En vaan pysty. Este on ehdottomasti henkinen. En kuitenkaan haluaisi että näin on. Pelkään että tulen satutetuksi, pelkään kipua. Silti en haluaisi olla yksin. En pääse tilanteessa eteenpäin ja se ahdistaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvin inhimillistä kaivata toista ihmistä lähelleen ja toivoa samanlaisia kokemuksia, joita muidenkin elämään vaikuttaisi kuuluvan. Vaikka tuntuisi siltä, että kaikki ovat seurustelleet tai harrastaneet seksiä elämänsä aikana, ei tämä pidä paikkaansa. Monesti henkilöt, jotka eivät ole seurustelleet tai harrastaneet seksiä eivät vain tuo asiaa niin kuuluvasti esille, sillä kyseessä on hyvin henkilökohtainen asia. Vaikka joskus tulisikin vertailtua itseään toisiin, on silti tärkeää muistaa, että kokemattomuus ei tee ihmistä yhtään sen huonommaksi tai vaillinaisemmaksi.
Osaat hienosti jo jäsennellä mielessäsi syitä tilanteellesi. Meitä ihmisiä monesti muokkaavat aiemmin koetut tapahtumat elämässä, kuten esimerkiksi lapsuudesta saadut kokemukset tai mallit ihmissuhteista. Joskus myös itseen tai ystäviin kohdistunut vääränlainen kohtelu voi muuttaa ajattelutapaamme varovaisemmaksi ihmissuhteissa. Et maininnut omaa ikääsi tai taustaasi sen enempää, mutta joskus mitä aikuisemmaksi tulee, sen harkitummin saattaa edetä ihmissuhteissaan, jotta suojelisi itseään pettymyksiltä. Omaa taustaansa onkin hyvä miettiä, kun lähtee hakemaan erilaisia ratkaisukeinoja tilanteeseensa.
On todella rohkeaa ottaa yhteyttä meihin, sillä sekin on jo ensimmäinen iso askel, jotta pääsisit eteenpäin tilanteessasi. Aina ei tarvitse jaksaa tai ratkaista asioitaan yksin, joten sinua voisi hyödyttää meidän palvelumme joko neuvontapuhelimen tai seksuaalineuvojan vastaanoton muodossa. Yhteystiedot löydät täältä. On hyvä muistaa, että jokaisen elämä kulkee omalla painollaan ja aina hyvin yksilöllisellä tavalla. Toivottavasti sinua ei tällä hetkellä ahdista ja löydät sinulle sopivan auttamismuodon. Kaikkea hyvää sinulle.
Maija Nieminen