Alastomuus ahdistaa
Hei, en tiiä liittyykö tää ny ihan teiän aihealueeseen, mutta mua on alkanu ahdistamaan ja inhottamaan alastomuus. Ja jo pelkästään bikineissä tai alusvaatteillaki olo tuntuu inhottavalta. Se alko nyt kesällä ja samalla mua alko ahdistamaan yleisestikin. Jos ees ajattelen että mun pitää riisua vaatteet pois, tai ajattelen alastomuutta tulee epämukava olo. En haluais enää olla alasti ees poikaystävänkää edessä ja se on tosi harmillista, kun ei aikasemmin oo ollu tollasta ongelmaa. Oon myös alkanu itkee seksin jälkeen. Se ei johdu siitä että olis ollu epämukavaa eikä se johdu poikaystävästäni, vaan alkaa ihan yllättäen aina ku homma loppuu. Mul tulee jotenki tosi ällöttävä olo ja en osaa oikeen sanoa että miks. Paitsi sen että se ei johdu siitä mun poikaystävästä. Anteeks tosi epäselvästä viestistä, mut oli vaa pakko päästä puhuu jonneki…

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tosi hienoa, että päätit hakea apua sinua vaivanneeseen asiaan. Ahdistus on kamala tunne ja etenkin silloin, kun ei tiedä, mistä ahdistus pohjimmiltaan kumpuaa. Oletko pystynyt juttelemaan asiasta poikaystäväsi kanssa? Hän varmasti haluaisi tukea sinua ja auttaa sinua lievittämään ahdistuksen tunteitasi. Yhdessä voisitte myös keksiä, mikä olisi sopivin keino lievittää juuri kullakin hetkellä ahdistustasi.
Kerroit ahdistuksen alkaneen yleisellä tasolla kesällä. Osaatko yhtään sen tarkemmin eritellä itsellesi, millaisessa tilanteessa aloit tuntea aluksi ahdistusta? Mikäli ahdistusta on muullakin tasolla kuin alastomuuteen liittyen, millaisissa tilanteissa ahdistus nykyään ilmenee, paitsi siis alastomuuteen liittyvissä tapauksissa? Tuntuuko ahdistus voimakkaimmalta juuri alastomuuteen liittyen vai koetko yhtä voimakasta ahdistusta myös jonkin muun seikan suhteen? Millainen suhtautuminen sinulla on kehoosi? Koetko minäkuvasi olevan pääosin positiivinen? Pystytkö suoriutumaan arjen askareista ihan tavalliseen tapaan vai vaikuttaako ahdistus muuallakin arjessa? Onko elämässäsi tapahtunut kesällä jokin iso muutos, jolla voisi olla yhteyttä ahdistuksen tunteisiin? Muun muassa tällaisia kysymyksiä voi pohtia, mikäli haluaa tarkemmin kartoittaa, millainen apu olisi sopivinta tässä tapauksessa.
Onko sinulla jotain keinoja, joilla koet, että saat ahdistuksen laantumaan? Tällaisia keinoja kannattaa aina ehdottomasti kokeilla ja mieluiten jo vähän ennakoivasti, mikäli tietää, että jokin ahdistusta herättävä tilanne on tulossa. Monia voi auttaa ihan jo sekin tieto, että tunnereaktio kestää kehossa vain 90 sekuntia, johon kuuluu siis tunnereaktion syntyminen, sen meneminen kehon läpi ja lopulta poistuminen kehosta. Tunne saattaa kuitenkin jäädä ”päälle”, mikäli ihminen lähtee sitä ruokkimaan. Joillekin tuollaisissa tilanteissa voi auttaa ihan rauhallinen hengittäminen sisään ja ulos sekä oman hengityksen havainnoiminen. Itseään voi myös silitellä hellästi, sillä se saattaa tuoda turvallisuuden tunnetta ja rentouttaa kehoa yhdessä rauhallisen hengityksen kanssa.
Mikäli sinua kiinnostaa, voit testata Oivan ahdistukseen tarkoitettuja harjoituksia. Myös Mielenterveystalon sivuja tutkimalla voit löytää erilaisia auttamismuotoja. Lisäksi heillä on kehiteltynä ahdistuksen omahoito-opas, johon voit halutessasi tutustua. Jos tuntuu, että ahdistus haittaa arkea, voit olla yhteydessä myös lääkäriin, jolla on vielä juuri sinulle täsmällisempiä apukeinoja. Jos vain yhtään rohkenette, olette tervetulleita seksuaalineuvojan vastaanotolle meille Sexpon tiloihin. Tapaamiset hoituvat myös Skypen kautta ja ne ovat maksuttomia sekä luotettavia. Lisäksi tarjoamme ilmaista puhelinneuvontaa, mikäli se tuntuu sinulle/teille sopivammalta vaihtoehdolta.
Toivottavasti sinulla on jo parempi mieli, kun pääsit purkamaan tuntojasi. Aina kannattaa puhua jollekin, sekin voi jo helpottaa ahditusta. Olet rohkea ja vahva ihminen, tsemppiä elämäsi varrelle!
Maija Nieminen