Alastomuuteen suhtautuminen
Moikka. Johtuuko erilaisesta kasvatuksesta vai eroista luonteessa, että nuoret suhtautuvat alastomuuteen niin eri tavoin. Olimme 8 ysiluokkalaista yhdessä saunomassa. Joukossa oli tyttöjä ja poikia. Pari tyttöä oli kuin kotonaan, vaikka pojat katselivat heidän kehojaan. Minä ja toinen tyttö olimme vähän vaivaantuneita poikien katseista. Lopulta se oli ihan ok, ja ilta oli tosi mukava. Yksi poika oli myös vähän hämillään omasta erektiostaan. Minkähän takia yhdellä pojalla ei alkanut seisoa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmiset suhtautuvat alastomuuteen vaihtelevin tavoin. Suhtautumiserot voivat tosiaan johtua kasvatuksesta ja luonteenpiirteistä. Myös seura ja kehitystaso saattavat nuorena vaikuttaa siihen, haluaako olla saunassa alasti vai ei. Tärkeintä on, että päätös alastomuuteen lähtee henkilöistä itsestään. Toisilta voi kysyä jo aluksi, onko alastomuus OK vai pitävätkö kaikki pyyhkeen tai uimapuvun päällä saunassa.
Toisten katseet saattavat tuntua vaivaannuttavilta. Tällöin pojille voi sanoa, että katseleminen tuntuu teistä epämukavalta. Kiva kuulla, että ilta oli lopulta mukava. Onkin tärkeää, että kaikille jäisi hyvä mieli yhteisestä illanvietosta.
Erektio voi syntyä joskus tahattomasti. Tällaiset tilanteet saattavat tuntua noloilta tai hämmentäviltä. Asiaan voi suhtautua rennosti ja ymmärtäväisesti. Erektio laskee aikanaan itsestään.
Vain kyseinen poika itse osaa vastata, miksei hänellä seissyt. Tilanne saattoi olla esimerkiksi jännittävä tai stressaava. Myös ajatus erektiosta muiden aikana saattoi tuntua epämukavalta, varsinkin jos tarkoituksena olisi ollut vain saunoa. On täysin luonnollista, ettei kaikilla/kenelläkään seiso saunaillassa.
Jos haluat keskustella aihepiiristä enemmän, voit aina soittaa neuvontapuhelimeen. Juttelemme kanssasi mielellään lisää.
Neuvonnan tiimi