Alastonkuvan ottaminen pois huoneen seinältä
Laitoin omassa huoneessani seinälle naisen alastonkuvan. Pitkähiuksisella naisella oli selkä ja peppu näkyvissä. Äiti oli ottanut kuvan pois ja hävittänyt sen, kun olin koulussa. Oliko hänellä oikeus tehdä noin? Minun mielestä ei ollut. Äiti sanoi, ettei tuollaisia kuvia pidetä meillä seinällä. Sitä olisi ollut kiva katsella illalla ja runkata samalla.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Moni muukin on kiinnostunut alastonkuvien katselemisesta ja kuville runkkaamisesta. Kuvien katselemisessa ja runkkaamisessa ei ole mitään pahaa tai outoa. Runkkaaminen on luonnollinen tapa tutustua omaan kehoonsa.
Alastonkuvan ottaminen pois seinältä ja kuvan hävittäminen voi tuntua harmittavalta. Kyse oli sinun omaisuudestasi, joten äidilläsi ei olisi ollut lupaa poistaa ja hävittää kuvaa ilman sinun suostumustasi. Yleensä myös oman huoneen seinällä saa pitää erilaisia kuvia. Äitisi kuitenkin saattoi kokea asian niin, että hän omistaa kotinne ja saa siksi päättää, millaisia kuvia huoneen seinille laitetaan. Kuva saattaa myös herättää hänessä häpeän tunnetta joko henkilökohtaisella tasolla tai sitten häpeää ja pelkoa siitä, että joku vieras ihminen sattuisi näkemään seinällä olevan kuvan. Tilanteen taustalla saattaa olla myös halu suojella sinua seksuaaliselta materiaalilta. Oman lapsen herännyt seksuaalisuus voi tuntua yllättävältä. Tämän takia asian kieltäminen saattaa olla ensin helpompi ratkaisu kuin asian käsitteleminen ja hyväksyminen. Kun kuva on poissa silmistä, se on poissa mielestä. Tilanteen taustalla saattaa oli muitakin henkilökohtaisia syitä.
Millainen tilanne teillä on tällä hetkellä kotona? Oletteko pystyneet puhumaan kummankin näkemyksistä? Ihanteellisessa tilanteessa olisi ollut hyvä keskustella ensin molempien näkemyksistä ja yrittää pyrkiä jonkinlaiseen kompromissiratkaisuun. Yksi vaihtoehto olisi voinut olla esimerkiksi se, että saat säilyttää kuvan, mutta se otetaan pois seinältä. Asiaa olisi hyvä käydä vielä mahdollisuuksien mukaan läpi, jottei tilanne jää painamaan kumpaakaan. Jos äidille on vaikeaa puhua, voi asiasta jutella jonkun muun tutun aikuisen kanssa.
Seksuaalisuudestaan on sallittua nauttia jatkossakin. Esimerkiksi mielikuvien ja fantasioiden kautta on mahdollista kokea mielihyvää runkkauksen aikana. Jos tilanne vaivaa vielä sinua tai teitä, voi aina neuvontapuhelimeemme soittaa. Myös Nuortennetin sivuilta saa lisää tukea ja neuvoja.
Neuvonnan tiimi