Alavatsakipu
Moikka! Mä olen 15v tyttö. Mulla alkoi kuukautiset ehkä noin vuos sitten. Ikinä ei ole minkäänlaisia kuukautiskipuja ollut. Nyt mulla kuitenkin on muutaman päivän ajan tuntunut vasemmalla alavatsassa kipua. Päivässä tätä on todella usein nyt esiintynyt, välillä lievempänä ja välillä kovempana kipuna. Mietin tässä että mistä tämä voisi johtua? Mulla on muutama kuukausi sitten ollut suht samanlaista kipua. Särkylääkkeet eivät juurikaan auttaneet. Kuukautiset loppui tuossa noin puoli viikkoa sitten. Voisko tää olla jotenkin liittyen kuukautisiin? Mä en lääkäriin haluis millään mennä, kun en haluaisi minkäänlaiseen gynen tarkastukseen. Kiitos jo valmiiksi vastauksesta ja hyvää kesänodotusta! 🙂

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kuvailemaasi alavatsakipuun emme valitettavasti varmaa vastausta voi antaa. Oireidesi perusteella kuulostaa siltä, että kyseessä saattaisi olla esimerkiksi ovulaatiokivut. Ovulaatiokipuja esiintyy noin joka viidennellä naisella ajoittain ja ne ovat vaarattomia, vaikkakin epämiellyttäviä. Oireet tulevat yleensä jommallekummalle puolelle alavatsaa yleensä vaihdellen joka toinen kuukausi puolelta toiselle. Kipu voi olla esimerkiksi jomottavaa, pistävää, krampinomaista tai tärähtelystä, kuten kävellessä pahenevaa ja kestää vaihdellen parista minuutista pariin päivään. Ovulaatio tapahtuu kaksi viikkoa ennen kuukautisten alkua, jolloin kuukautiskiertosi perusteella ajankohta voisi sopia.
Kipusi kuulostavat aika kovilta, jos ei särkylääkkeestäkään ole apua juurikaan ollut. Jos oireet eivät vieläkään ole ohi, kannattaisi kuitenkin varata lääkärille aikaa asian selvittämiseksi. Etkö halua gynekologin tarkastukseen pelon takia? Ensimmäinen gynekologin tarkastus jännittää varmasti suurinta osaa ihmisistä ja aivan turhaan. Lääkärille ja gynekologille voi kertoa avoimesti jännittävänsä. He kohtaavat tätä paljon ja osaavat suhtautua rauhallisesti ja kunnioittavasti. Sinulle ei tehdä mitään mitä et halua, eikä tutkimusten kuulu sattua. Tuntemattomien kipujen syyt kannattaa selvittää, saat mielenrauhan ja itsevarmuuttakin voitettuasi pelkosi.
Kaikkea hyvää sinulle ja ole myös jatkossa tänne yhteydessä jos jokin asia mietityttää seksuaalisuuteen liittyen!
Sonja Vesanen & Oona Turunen