Allerginen reaktio kumppanin eritteistä johtuen
Joku väitti että teoriassa miltei mille vaan ruualle/kemikaalille/aineelle voi olla allerginen. Voiko ihminen olla allerginen myös spermalle tai vaginan eritteille, ja olisiko silloin kyseessä yhteen kumppaniin kohdistuva reaktio vai tulisiko se kaikista kumppaneista?Esim. olisiko jonkun huono-onnisen mahdollista saada reaktio kondomittomasta yhdynnästä tai suuseksistä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Erilaiset seksiin liittyvät eritteet ja niistä johtuvat allergiset reaktiot ovat harvinaisia. Allerginen reaktio seksin yhteydessä on kuitenkin mahdollinen, vaikkei kovin todennäköinen. Allerginen reaktio oireilee jokaisella omalla tavallaan, mutta oireisiin saattaa kuulua esimerkiksi kutinaa, polttelua, turvotusta ja nokkosihottumaa. On tärkeää huomioida, että erilaisia oireita voivat aiheuttaa joillekin myös esimerkiksi liukuvoide, kondomi tai seksitaudit. Tilanteen varmistamiseksi on hyvä käydä lääkärissä.
Allergisia reaktioita ei synny kaikkien kanssa, joten olisi ikävää sattumaa, jos kyseinen reaktio syntyisi. Tilanteet ovat kuitenkin hyvin yksilöllisiä. Kondomin avulla voi yrittää välttää allergisen reaktion syntymisen. Jos allerginen reaktio pääsisi syntymään, kannattaa kuunnella kehoaan ja miettiä kumppanin kanssa muita vaihtoehtoisia tapoja harrastaa seksiä. Lisätietoa asiasta saa lääkäriltä.
Neuvonnan tiimi