Aloitin suhteen oman setäni ystävän kanssa, kun tämä kyseinen setä...
Aloitin suhteen oman setäni ystävän kanssa, kun tämä kyseinen setä sitten vähätteli ja haukkui minua , tuo mies ei sanonut mitään vaan antoi vaan setäni jatkaa. Myöhemmin suhteessa hän suuttui kun kerroin että tunnetasolla ei oo kaikki hyvin ja mulla on pahaolla. Hän suuttui niin että alkoi haukkumaan. Olin mm aivoton kana, musta aukko joka ei anna mitään korkeintaan kuolettavaa säteilyä.
Miksi hän toimi näin? Minkä vuoksi suuttui ja yritti oikein satuttaa?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Ikävä kuulla, että sinua on haukuttu.
Pohdit kysymyksessäsi, että miksi henkilö on toiminut tällä tavoin. Yleisellä tasolla voidaan todeta, että ihmiset usein haukkuvat toista tilanteessa, jossa tuntevat olonsa jostakin syystä uhatuksi. Tarkan vastauksen siihen, miksi kuvaamasi henkilö on toiminut näin, voi kuitenkin saada vain henkilöltä itseltään mikäli hän haluaa avata motiivejaan.
Toisen haukkuminen ei ole ok, vaikka itsellä olisikin hankala olo. Haukkumisen syiden pohtimisen sijaan voisi olla hyvä kääntää katsetta siihen, miten ja kenen kanssa sinun olisi tulevaisuudessa mahdollista rakentaa hyvää ja toimivaa yhteyttä. Toimiva keskusteluyhteys on mahdollinen silloin, kun keskustelun osapuolet tuntevat olonsa turvalliseksi ja niin rauhalliseksi, että keskustelu onnistuu.
Onko kumppanisi halukas rakentamaan toimivampaa keskustelukulttuuria, johon ei kuulu haukkuminen? Mikäli näin on, voitte yhdessä pohtia esimerkiksi sitä, mikä auttaa tekemään keskustelutilanteesta turvallisen ja rauhallisen. Miten voi rauhoittaa itseään ja toimia tilanteessa, jossa tulee vahva tunnereaktio?
Ihmissuhteiden kommunikaatio-ongelmiin voi hakea lisätukea esimerkiksi pariterapiasta.
Neuvonnan tiimi