alotin 2 viikkoo sit kolmannen kerran e-pillerien käyttämisen. menkat kestää...
alotin 2 viikkoo sit kolmannen kerran e-pillerien käyttämisen. menkat kestää aina 6-7pv, mut mulla jatku niitte jälkee rusehtava vuoto. tää o eka kerta ja oon aina käyttäny samaa merkkii. ennen käyttöö harrastin suojaamatont seksii muutamaan otteeseen iha vähän ja pelon vuoks ostin jälkiehkäsyn jonka takia menkat oli myöhässä (varmaa stressin takia oli kans) raskaustesti näytti negatiivista. mistä vuoto johtuu? voiko kyseessä olla seksitauti? poikaystävällä ei oo ollu muita kumppaneita ku mä.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Hieno juttu, että haluat huolehtia terveydestäsi ja ehkäisystä. Kuvailemasi kaltaisen vuodon taustalla voi olla useita syitä. On hyvin tavallista, että jälkiehkäisyn käyttö hetkellisesti sekoittaa kuukautiskiertoa. Raskaustesti on hyvä tehdä kolmisen viikkoa jälkiehkäisyn käytöstä ja kerrot, että oletkin testin tehnyt.
Ehkäisypillereiden käytön ja etenkin pillereiden aloituksen yhteydessä saattaa esiintyä muutoksia kuukautiskierrossa ja välivuotoa. Välivuoto on erityisen yleistä minipillerien käytön alkuvaiheessa. Joissakin tapauksissa välivuodon taustalla voi olla esimerkiksi jokin tulehdus.
Seksitautitartunta on mahdollinen silloin, jos on harrastanut suojaamatonta seksiä sellaisen henkilön kanssa, jonka seksitautitilannetta ei tiedä. Kerrot tietäväsi, että nykyisellä poikaystävälläsi ei ole aikaisempia seksikumppaneita. Jos sinulla itselläsi on ollut suojaamatonta seksiä muiden kumppaneiden kuin nykyisen poikaystäväsi kanssa, etkä ole aivan varma heidän tautitilanteestaan, kannattaa testissä käydä.
Koska näin nettineuvonnan välityksellä kokonaistilanteen hahmottaminen on aina vain osittaista, suosittelisin että olet yhteydessä terveydenhoitajaan tai lääkäriin. Voit ottaa yhteyttä esimerkiksi paikkaan, josta sinulle on määrätty e-pillerit ja kertoa nämä asiat kuten kerroit meillekin. He esittävät tarkentavia lisäkysymyksiä, joiden pohjalta voitte miettiä sinulle parhaan ratkaisun. Kaikkea hyvää sinulle!
Maria Vihlman