Alusvaatteiden kuivattaminen ulkona
Jouduin aika ikävään tilanteeseen. Olin laittamassa alusvaatteitani narulle kuivamaan rivitalon pihassa, kun naapurini kulki ohi, ja sanoi, ettei tuollaisia rivoja vaatteita pitäisi tuoda toisten näkyville. Kyse oli mustista pitsisistä stringeistä ja rintsikoista. En osannut sanoa oikein mitään, kun menin hämilleni. Eikö tuo ollut hyvin ilkeästi tehty? Kyseessä oli vielä ikäiseni nuori nainen. Voiko toisen alusvaatteet häiritä oikeasti jotakin? Mitä minun olisi pitänyt sanoa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Niin oman pihan kuin taloyhtiönkin pyykkinarulla saa kuivata mitä tahansa pyykkejä. Alusvaatteiden julkiseen kuivattamiseen liittyy kuitenkin yksilökohtaisia näkemyseroja, jotka voivat olla peräisin esimerkiksi omasta kasvatuksesta ja siitä, minkä kokee olevan sallittua ja minkä ei. Jotkut voivat kokea, että alusvaatteet ovat niin intiimi asia, ettei niitä halua esitellä vieraille. Tämän vuoksi he saattavat kuivata alusvaatteensa häveliäisyyssyistä sisällä. Aivan hyvin alusvaatteita saa kuitenkin kuivata ulkona.
Toisen sanat voivat synnyttää ikävän tunteen ja saada aikaan hämmennystä. Kuvaamasi kaltaiset tilanteet tapahtuvat usein yllättäen ja menevät nopeasti ohi, joten kyseisellä hetkellä on vaikeaa keksiä mitään sanottavaa. Harvoin tilanteeseen myöskään löytyy mitään erityistä sanottavaa, kyse on lopulta vain näkemyseroista. Voit silti jatkossakin toimia kuvaamallasi tavalla, sillä et ole tehnyt mitään väärää. Jos asia vaivaa sinua, voi tapahtuneesta keskustella uudestaan naapurin kanssa. Hän on parhain henkilö vastaamaan siihen, voivatko alusvaatteet häiritä jotakuta vai oliko tunteenpurkauksen taustalla esimerkiksi muutoin huono päivä. Tapahtunutta voi käydä läpi myös itselle läheisten ihmisten kanssa tai neuvontapuhelimessa, mikäli tilanne edelleen aiheuttaa ikäviä tunteita.
Neuvonnan tiimi