Apua
Hei olen 17 vuotias poika ja minulla on erektiovaikeuksia. Täyden erektion saavuttaminen tuntuu mahdottomalta ja kiihottuminen on välillä vaikeaa. Olen varma ettei tämän ikäisellä kuuluisi erektiossa olla minkäänlaisia ongelmia. Olisi kiva tietää mistä ongelmat johtuvat ja pitääkö ryhtyä jonkinlaisiin toimenpiteisiin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lievät erektiovaikeudet kuuluvat jokaisen miehen elämään, kaikenikäisillä, jossain vaiheessa. On ihan normaalia, että joskus on haasteita saada erektio. Taustalla olevat syyt liittyvät usein suoristuspaineisiin, itseluottamukseen, huoliin, stressiin tai väsymykseen.
Joskus erektiohäiriön taustalla voi olla esimerkiksi oire alkavasta sokeritaudista, verenkiertohäiriöstä tai hormonihäiriöstä. Nuoresta iästä, ja kiihottumisen vaikeudesta johtuen, voisin ajatella ongelmasi olevan ennemmin psykologista.
Onko sinulla ollut ongelmia erektion suhteen aina vai onko tämä erektiovaikeus ilmaantunut viime aikoina? Liittykö vaikeus sooloseksiin vai kumppanin kanssa harrastettavaan seksiin?
Erektio tarvitsee kiihottumisen tunteen. Kerroitkin, että sinun on vaikea myös kiihottua. Johtuuko tämä siitä, että jännität erektion onnistumista? Pystytkö rentoutumaan seksin tai sooloseksin aikana? Tiedätkö mikä saa sinut kiihottumaan – minkälainen ajatus tai kosketus?
Tässä vaiheessa kehottaisin sinua pohtimaan elämäntilannettasi kuten nukutko riittävästi? Onko sinulla huolia tai stressiä? Onko sinulla suorituspaineita seksiin liittyen? Voit kokeilla erektion, seksin ja itsetyydytyksen unohtamista hetkeksi aikaa, ja keskittyä esimerkiksi vain oman kiihottumisen tunteen tutkimiseen. Mikä on saanut sinut kiihottumaan ajatuksissasi? Mistä fantasioit?
Voit kokeilla myös erilaisia rentoutumisharjoituksia. Niistä voit lukea lisää esimerkiksi täältä.
Nautinnollisia hetkiä!
Veera Mäkinen