Apua, pelottaa
Hei!
Olen reilu parikymppinen nainen, joka sai juuri esikoisensa. Esikoisen syntymän jälkeen olen alkanut pelätä että mitä jos olenkin pedofiili ja kiinnostuisin väärällä tavalla lapsestani/muista lapsista. Olen täysin hetero ja kiihotun vain miehistä, mutta jostain syystä aloin lapsen syntymän jälkeen pelätä että mitä jos muuttuisin pedofiiliksi ja tekisin jotain pahaa ja lapseni otettaisiin pois 🙁 En siis todellakaan ole seksuaalisessa mielessä kiinnostunut lapsista eikä tällainen pelko ole juolahtanut mieleenikään koskaan aiemmin, mutta pelkään että jos yhtäkkiä menettäisin jotenkin kontrollin ja muuttuisin hirviöksi. Kysyisinkin, onko mahdollista, että ihminen yhtäkkiä elämässään muuttuisi pedofiiliksi vaikka aiemmin on ollut ihan normaali hetero ja kiinnostunut omanikäisistään ihmisistä? Miten pedofiiliksi ylipäätään tullaan?
Pelkoa vahvistaa se, että olen katsonut pornoa, jossa vanha mies harrastaa seksiä nuoren naisen (yli 18v tottakai) kanssa ja kiihottunut siitä. Tarkoittaako se, että olen jotenkin perverssi/kiihotun vääristä asioista?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onnea äidiksi tulemisesta, se on upea asia. Kirjoitat, että esikoisen syntymän jälkeen olet alkanut pelätä kiinnostuvasi väärällä tavalla lapsestasi tai muista lapsista. Vanhemmaksi tuleminen on suuri muutos elämässä ja vaikuttaa ihmiseen kokonaisvaltaisesti niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Vanhemmuus tuo mukanaan valtavan määrän rakkautta, mutta myös huolta. Pelko siitä, että lasta kohtaan herää seksuaalisia ajatuksia ei ole epätavallinen. Etenkin tuoreilla vanhemmilla voi syntyä tämänkaltaisia huolia. Esimerkiksi imettävä äiti saattaa hyvin saaada kiihottumisen tuntemuksia imettäessä ja tämä on ihan tavallista.
Pohdit, miten pedofiiliksi ylipäätään tullaan. Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Pedofiliaa on tutkittu paljon, mutta edelleen on epävarmaa, onko se synnynnäistä, ympäristöstä johtuvaa (esimerkiksi omakohtainen kokemus hyväksikäytetyksi tulemisesta) vai kentis monen asian summa. Näissä voi tietenkin olla yksilöeroja.
Kysyit myös onko mahdollista, että ihminen yhtäkkiä elämässään muuttuisi pedofiiliksi. Jokainen ihminen on yksilöllinen, mutta usein taipumukset lapsikohteiseen seksuaalisuuteen ovat havaittavissa jo varhain. Lapsikohteisesta seksuaalisuudesta voi lukea lisää täältä. Kertomasi perusteella olet ollut kiinnostunut omanikäisistä miehistä, joten on todennäköistä, että tämän hetkinen pelkosi johtuu vanhemmuuden mukanaan tuomasta vastuusta ja epävarmuuden tunteesta.
Fantasiat ovat oleellinen osa seksuaalisuutta ja niissä kaikki on sallittua. Fantasioista voit lukea lisää täältä. Pornon katsominen voi olla hyvä tapa nauttia omista fantasioista. Voit huoletta nauttia kiihottumisentunteesta, jonka porno herättää sinussa.
Jos ajatukset vielä vaivaavat, on niistä hyvä keskustella. Puhelinneuvontaamme voi soittaa myös anonyyminä. Tästä näet puhelinneuvonnan numeron ja soittoajat.
Marja Heikkinen, Anna Ahtiainen, Raisa Hyväri & Oona Turunen