Aromanttisuus ja seksin harrastaminen ilman tunteita
Moikka, oon tutkaillut omaa seksuaalisuuttani vuosikaudet koska olen aina ollut vähän semmoinen outolintu. Olen tullut tulokseen että itselläni ei ole romanttisia tunteita (ilmeisesti siis aromantikko), pidän romantiikkaa turhana ja vastenmielisenä. En ihastu ihmisiin mutta pidän seksistä.
Kukaan ei usko minua tämän suhteen, he vain sanovat että olen nuori ja viriili, mutta olen kokeillut usein erilaisia suhteita ja minulla vain ei ole ikinä tunteita. En edes ihastu ihmisiin.
Olenko psykopaatti?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuuttaan ja omaa käyttäytymistään on sallittua tutkia ja eritellä mielessään. Jokaisen seksuaalisuus näyttäytyy omanlaisenaan ja variaatioita on yhtä monta kuin on ihmisiäkin. Ihminen voi elää juuri itselle omimmalta tuntuvaa elämää. Kuvaamasi toimintaa ei tee kenestäkään outoa, etkä ole yksin ajatustesi kanssa.
Aromanttinen henkilö voi olla kiinnostunut seksistä, vaikka ei kokisikaan romanttista vetovoimaa toisia kohtaan. Omia tunteitaan ei voi pakottaa ja jos ihastuminen on sinulle hankalaa, ei kannata turhaan pakottaa itseään ihastumaan toiseen ihmiseen. Vaikka ihastuminen ja seksi liitetään usein yhteen, ei kaikkien kohdalla asia ole näin. Omasta tilanteestaan on silti hyvä jutella toisen ihmisen kanssa jo esimerkiksi ennen seksin harrastamista. Näin olette yhdessä tilanteen tasalla.
Psykopatiaan liittyvät tiiviisti muun muassa myötäelämiskyvyn ja syyllisyyden sekä häpeän tunteet puuttuvat. Aromanttisuus ei tee henkilöstä psykopaattia tai jollakin tavalla tunteetonta ja moraalitonta. Aromanttinen henkilö voi olla lämmin, välittävä ja empaattinen, vaikkei kokisikaan romanttisia tunteita toisia ihmisiä kohtaan. Ihmisten luonteenpiirteissä sekä seksuaalikäyttäytymisessä on paljon yksilöllisiä eroja.
On tavallista kohdata erilaisia ennakkoluuloja ja olettamuksia toisten taholta. Millaisia tunteita muiden näkökulmat sinussa herättävät? Onko sinulla joku henkilö elämässäsi, jolle voisit jutella tilanteestasi? Elämäänsä saa elää juuri sillä tavalla, mikä itselle sopii parhaiten. Jos koet, että haluaisit vielä keskustella tilanteestasi, voit soittaa neuvontapuhelimeemme. Lisäksi Sinuiksi – tuki- ja neuvontapalvelun sivuihin voi halutessaan tutustua tarkemmin, jos kaipaa tietoa ja mahdollisesti vertaistukea aromanttisuuteen liittyen.
Neuvonnan tiimi