Asiaa lapsipornosta ja kuvitteellinen tilanne
Hei. Miksi ihmiset, jotka eivät välttämättä ole pedofiilejä, katsovat tietoisesti lapsipornoa? Lapsipornon tuottaminen, jakaminen, hallussapito ja siitä maksaminen (livelähetykset) ovat rikoksia (poikkeuksena kuvitteellinen/piirretty lapsiporno). Syylistyvätkö he rikokseen, jos eivät maksa livelähetyksistä, mutta löytävät esim. TOR:n avulla helposti ilmaiseksi (ilman suhteita)? Onko katsominen verrattavissa hallussapitoon ja rikos, jos ei tallenna kovalevylle? Vaikuttaako tietoinen ymmärrys laittoman materiaalin katsomiseen rikoksen tunnusmerkkien täyttymiseen?
Jos tuntisin jonkun, joka katsoisi ei-piirrettyä lapsipornoa (ei livelähetyksiä, ei tallenna, jaa eikä hommaa materiaalia maksua vastaan) joskus tai usein, pitäisikö minun tehdä rikosilmoitus? Jos kyseinen henkilö ei kokisi sen vaikuttavan haitallisesti hänen elämäänsä eikä aio toteuttaa mitään laittomuuksia lapsille, mitä sitten voisin asialle tehdä? Terapeutti? Psykiatri? Lääkäri? Jos en tekisi mitään (syystä x en pystyisi, tilanteeseen ei liittyisi uhkailua tai kiristystä), voitaisiinko minua syyttää tiedon pimittämisestä? Olisinko osasyyllinen? Kiitos vastauksesta!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sinua mietityttää, miksi jotkut ihmiset katsovat tietoisesti pornografista materiaalia lapsista olematta välttämättä pedofiilejä. Tähän kysymykseen on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, sillä ihmisillä on erilaisia syitä ja mieltymyksiä katsoa pornoa. Itse katsomista ei ole kriminalisoitu, lukuun ottamatta järjestettyä esitystä, jossa esiintyy alle 18-vuotias lapsi. Rikoslain 20 luvussa 8c § kuvataan sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta koskevan esityksen seuraamisen tunnusmerkistö. Näin ollen alle 18-vuotiaan esittämän, sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan järjestetyn esityksen seuraaminen on myös yrityksenä rangaistava. Tietoisella ymmärryksellä ei ole vaikutusta tunnusmerkistön täyttymiseen.
Pohdit, pitäisikö sinun tehdä rikosilmoitus, jos tietäisit jonkun syyllistyvän lasten seksuaaliväkivaltaa todistavan kuvamateriaalin käyttöön. Mietit, olisitko itse osasyyllinen ja syyllistyisitkö tiedon pimittämiseen. Kuvaamassasi tilanteessa ilmoitusvelvollisuutta ei ole, eikä sinua epäiltäisi tiedon pimittämisestä. Voit kuitenkin olla yhteydessä poliisin vihjepuhelimeen tai tehdä tutkintapyynnön poliisille, jos on epäselvää, onko rikosta tapahtunut.
Voisit ohjata tuttavasi maksuttomien tukipalvelujen piiriin. Internetistä löytyy lapsikohteisen seksuaalisuuden omahoito-ohjelma, josta löytyy tietoa ja apua. SERITA-hanke Oulussa ylläpitää matalan kynnyksen palvelupuhelinta sekä antaa tukipalveluita yli 15-vuotiaille henkilöille. Tampereella matalan kynnyksen keskusteluapua tarjoaa Välitä!-yksikkö. SeriE-hanke tarjoaa keskusteluapua pääkaupunkiseudulla. Yhteyttä voi ottaa, jos on huoli omista fantasioistaan ja mieltymyksistään.
Pelastakaa Lapset ry:n Nettivihje ottaa vastaan ilmoituksia lapsen seksuaaliväkivaltaa todistavasta kuvamateriaalista. Ilmoituksen voi tehdä kuka tahansa.
Toivottavasti näistä vastauksista oli apua sinulle.
Iina Yläpihlajajärvi & Anni Ahtola