diaperboy
Tykkään käyttää vaippoja ja pissata ja kakata niihin niin voiko vaippaa pitää koulussakin? Voiks se olla jotenkin kiellettyä? Ku en mä pissaa tai kakkaa luokassa kuitenkaan siihen vaan jossain ”piilossa”. Ja kuinka usein kannattaa pitää jotain ilmakylpyjä vaipoista? Ja mikä auttaa vaippaihottumaan 🙁 Oon siis 14v ja kasiluokalla

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Vaippojen pitäminen ei ole kiellettyä julkisilla paikoilla. Kanssaihmiset on toki hyvä ottaa huomioon esimerkiksi vaippaan kakkaamisen suhteen. Kerroit kuitenkin, ettet pissaisi tai kakkaisi luokassa, joten kukaan ei välttämättä edes huomaa koko vaippaa koulussa ollessasi. Jos siis sinusta siltä tuntuu, voit testata vaipan käyttämistä koulussa.
On todella tärkeää huolehtia omasta terveydestään ja siksi on hyvä, että haluat huolehtia ihostasi. Vaippaihottuma johtuu ärsytyksestä, jota aiheuttaa yhdessä ihobakteerien kanssa hautuvat virtsa, uloste ja hiki. Jotta ihottuma vältettäisiin, tulisi vaippa vaihtaa usein ja silloin, kun vaipassa on eritteitä, tulisi eritteet pestä vedellä pois iholta. Jos iho on ärtynyt, olisi hyvä vältellä pesunestettä. Pesun jälkeen alue kuivataan huolellisesti. Kun vaippaa asetellaan päälle, on tärkeää, ettei vaippaa kiristä liian tiukalle, jotta ihoalue saisi myös ilmaakin. Ärtyneelle iholle voi sivellä kaupasta saatavaa sinkkivoidetta. Ilmakylpyjä tulisi olla mahdollisimman usein, sillä niillä vältetään tehokkaasti myös vaippaihottuma. Pyri siis ainakin kerran päivässä, mutta mieluiten useammin, antamaan vähintään puoli tuntia kestävä ilmakylpyhetki ihosi hengähtämiseen.
Mikäli vaippaihottuma ei lähde pois viikossa hoidosta huolimatta, on hyvä käydä lääkärissä. Myös sellaisissa tapauksissa, joissa iholle ilmestyy kraattereita, haavaumia tai ihottumaläiskiä leviää vaippa-alueen ulkopuolelle, on tärkeää käydä näyttämässä ihottumaa lääkärille, joka voi määrätä sienilääkettä sisältävää voidetta iholle.
Toivottavasti mahdollinen ihottuma saadaan kuntoon ja sinulla on hyvä olo. Terveydenhoitajan puoleen kannattaa rohkeasti kääntyä, jotta saat vielä enemmän tietoa vaippojen turvallisesta käytöstä ja vaippa-alueen hoitamisesta. Mikäli asia edelleen mietityttää, voit laittaa meille uuden viestin, vastaamme siihen mielellämme.
Maija Nieminen