E pillerit ja ripuli!
Hei! Olen käyttänyt yaz e pillereitä yli vuoden,
eilen otin uuden laatan esimmäisen pillerin lumepillereiden jälkeen noin 8 aikaan
myöhemmin 10.30 jälkeen menin vessaan ja minulta tuli vesiripulia.
Illalla olin yhdynnässä ilman muuta suojaa mutta lopetimme ennen siemensyöksyä ?
Voinko olla raskaana , vaikka kyseessä on pillerien ensimmäinen vaikuttava pilleri lumepillereiden jälkeen?oisko teho voinut muka heikentyä ?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Yaz-pillereiden valmistajan ohjeen mukaan oksentelun ja ripulin yhteydessä vaikuttavien aineiden imeytyminen saattaa olla epätäydellistä ja tällöin tulee käyttää lisäehkäisynä kondomia. Esimerkiksi jos Yaz-pillereitä käyttävä unohtaa ottaa jonkin lumepillereitä seuraavasta seitsemästä pilleristä, suositellaan pillereiden rinnalla käyttämään kondomia 7 päivän ajan. Tästä voisi päätellä, että sinun kohdallasi olisi varminta, että käytät Yaz-pilleireiden ohella kondomia seitsemän päivän ajan ripulioireista laskien.
Raskaaksi voi tulla vaikka kumppani ei saisikaan siemensyöksyä, sillä peniksestä voi tulla jo ennen siemensyöksyä nk. ”touhutipoiksi” kutsuttavaa nestettä. Touhutipat saattaa sisältää siittiöitä, joten suojaamattomassa penis-emätin-yhdynnässä on olemassa raskauden mahdollisuus vaikkei emättimeen olisi ejakuloitu.
Varmuuden raskausasiaan saat tekemällä raskaustestin silloin kun seuraavien kuukautisten pitäisi alkaa. Virtsasta tehtäviä raskaustestejä voi ostaa apteekeista ja isoimmista marketeista. Raskaustestiin voi hakeutua myös omalle terveysasemalle, kouluterveydenhoitajalle tai opiskelijaterveydenhuoltoon.
Jarna Rintaniemi & Oona Turunen