Edunvalvonta ja seksivälineiden hankinta
Hei, mitä voi tehdä siinä tapauksessa jos edunvalvonnasta ei saa rahaa tilata liukuvoiteita ja seksivälineitä? Jos rahaa on, niin eikö ihmisillä ole oikeus käyttää omat rahansa seksivälineisiin? Jokaisella pitäisi olla oikeus käyttää välineisii niin paljon kuin mahdollista. Entä miten netistä tilattavat tarvikkeet voi tilata jos holhottavalla ei edunvalvonnan vuoksi ole nettipankkitunnuksia? Pitääkö holhottavan siis kertoa edunvalvojalle mitä välineitä haluaa käyttää? Eikö tämä ole nöyryyttävää.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lähtökohtaisesti jokaisella on oikeus ostaa seksuaaliterveystuotteita omilla rahoillaan. Edunvalvojan tulisi toimia kuvaamissasi tilanteissa edunvalvontavaltuutuksen mukaisesti. Mikäli valtuutuksessa on määritelty jokin rahasumma, jonka henkilö saa käyttää haluamallaan tavalla, tulisi edunvalvojan kunnioittaa henkilön toivetta.
Ikävää kuulla, jos edunvalvoja ei anna rahaa liukuvoiteeseen ja seksivälineisiin. Onko tilillä kuitenkin pakollisten menojen kattamisen lisäksi myös ylimääräistä rahaa, joka on vapaammin käytettävissä? Jos nettipankkitunnuksia ei ole olemassa, pystyisikö käyttörahan saamaan käteisenä joko pankkiautomaatista tai pankista? Käteisellä voisi ostaa erotiikkaliikkeestä yksin sellaisia tuotteita, jotka itseä miellyttävät. Myös kaveria voi pyytää ostamaan itselleen seksivälineitä ja maksaa tuotteet kaverilleen käteisellä takaisin.
Riippuu edunvalvojasta ja edunvalvontavaltuutuksessa sovituista asioista, kuinka tarkasti edunvalvojalle tulee ilmoittaa rahojen käytöstä. Vaikka seksivälineiden hankkimisessa ei ole mitään hävettävää, voi tilanne kuitenkin tuntua henkilöstä nöyryyttävältä, mikäli joutuu tarkasti määrittelemään hankittavat seksituotteet ja niiden hinnat edunvalvojalle. Edunvalvojan kanssa olisi hyvä keskustella molempien näkemyksistä asiaan liittyen. Edunvalvojalta voi myös kysyä perusteluja mahdolliselle kielteiselle ratkaisulle hankintojen suhteen. Edunvalvojakin on ihminen, joka ymmärtää seksuaalisuuteen liittyvien asioiden olevan henkilökohtaisia ja osaa suhtautua tilanteeseen hienotunteisesti.
Jos tilanne mietityttää, voi neuvoja ja apua pyytää esimerkiksi oman paikkakunnan sosiaalipalveluista. Heillä on ammattitaitoa juuri tällaisten tilanteiden ratkaisemiseksi. Seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa olet tervetullut juttelemaan vielä uudestaan kanssamme neuvontapuhelimeemme.
Neuvonnan tiimi