Ei menkkoja – turvallinen seksi?
Moi. Olen 17v tyttö ja mulla ei oo vielä alkanu kuukautiset. Olen käyttänyt jotain hormonipillereitä joita sain lääkräiltä, sain kerran menkat mutta eivät ole sen jälkeen näkyneet. Muuten olen jo ohittanut murrosiän, on rinnat(vaikkakin hyvin pienet) ja karvoitusta.
Olen miettinyt et jos mul jossain vaiheessa on poikaystävä, ja päädymme seksiin, tarvitseeko meidän käyttää ehkäisyä? Kun mulla ei nyt kuitenkaan ole menkkoja.

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Kiva että löysit palstamme. Jokainen meistä kehittyy omaan yksilölliseen tahtiinsa, mutta pääsääntöisesti jos kuukautiset eivät ole alkaneet 16. ikävuoteen mennessä, on syytä hakeutua lääkäriin tarkistamaan tilanne. Jos olet kouluterveydenhuollon piirissä niin voit hakeutua suoraan kouluterkkarille. Jos sinulla ei ole kouluterveydenhuoltoa, voit varata ajan omalle terveysasemallesi.
Et kerro tarkemmin, että mitä hormonipillereitä lääkäri on sinulle määrännyt ja että syötkö niitä edelleen. Kun hakeudut terkkarille tai terveysasemalle, voisit samalla kysäistä myös niistä. Omista lääkityksistään on hyvä olla kartalla.
Kuukautiskierto toimii niin, että hedelmöittymiseen tarvittava munasolu irtoaa ennen kuukautisvuotoa. Erityisesti nuorilla kuukautiskierron epäsäännöllisyys on tyypillistä. Vaikka kuukautiset tulisivat hyvin epäsäännöllisesti tai olisivat jostakin syystä olleet poissa, raskauden ehkäisystä tulee aina huolehtia ellei halua tulla raskaaksi. Ehkäisy on ensiarvoisen tärkeää myös seksitautien tarttumisen ehkäisemiseksi. Ehkäisyvälineistä saat lisätietoa täältä. Kun hakeudut terkkarille tai terveysasemalle, voitte yhdessä miettiä myös juuri sinun tilanteeseesi sopivaa ehkäisyvaihtoehtoa.
Maria Vihlman