Eikö olekin niin, ettei kenenkään tulisi kokea häpeää kehostaan?
Eikö olekin niin, että kenenkään ei tulisi kokea häpeää mistään kehonsa osasta? Olen itse juuri 15 täyttänyt tyttö, enkä itse koe häpeäväni kehoani. Olen valmis riisuutumaan rohkeasti pojan edessä, kunhan tapaan kivan pojan, jonka kanssa voi edetä seksiin asti. Mistä se häpeän tunne muuten syntyy? Ja onko niin, että se kohdistuu usein intiimeihin paikkoihin, pojilla omasta mielestä liian pieneen pippeliin, ja tytöillä rintoihin, peppuun tai sukuelimiin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Olet pohtinut hienosti syvällisiä asioita. Kenenkään ei tulisi kokea häpeää kehostaan tai mistään sen osasta. Jokaisen keho on ainutlaatuinen kokonaisuus, yhtäkään toista samanlaista ihmistä ei ole. Kaikennäköisillä ja kaikenkokoisilla kehoilla voi kokea ja tuottaa seksuaalista nautintoa. Siksi häpeä omasta kehosta on turhaa.
Hieno juttu, ettet itse koe häpeäväsi kehoasi. Kivan pojan edessä voi riisuutua rohkeasti, mikäli jossain vaiheessa tällainen tilanne tulee ajankohtaiseksi. Rakkaus omaa kehoaan kohtaan välittyy muillekin ihmisille hyvänä olona. Lempeä ja rento suhtautuminen kehoon liittyviin asioihin voi myös tuottaa enemmän nautintoa ihmiselle. Itsensä ja oman kehonsa ystävä kannattaa olla.
Ihminen on laumaeläin, joka haluaa kuulua joukkoon. Häpeään liittyy pelko siitä, että erottuu epäedullisella tavalla joukosta eikä kelpaa sellaisenaan muille. Häpeän tunne voi syntyä sosiaalisissa suhteissa esimerkiksi arvostelun kautta. Häpeään voi liittyä myös kulttuurista ja ympäristöstä omaksuttuja asioita. Ihminen oppii häpeämään jotakin tiettyä asiaa esimerkiksi kasvatuksen tai ympäristön asenneilmapiirin kautta. Häpeän taustalla saattaa olla monisyisiä tekijöitä, jotka vaihtelevat henkilöittäin.
Monesti kehoon ja seksuaalisuuteen liittyvä häpeä saatetaan yhdistää esimerkiksi sukuelimiin. Jokin kohta kehossa on liian pieni tai iso, tai sitten jotakin on kehossa liikaa tai liian vähän. Omalle kumppanilleen ihminen on kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkä pippelin tai rintojen koko. Lämpimässä suhteessa toisen kehoa ja persoonaa arvostaa kokonaisuutena. Rakastavissa suhteissa sekä itsemyötätuntoiseen asenteen avulla on myös mahdollista hälventää häpeän tunnetta. Tarvittaessa tukea ja neuvoja voi saada myös psykologilta tai seksuaalineuvojalta tai seksuaaliterapeutilta. Häpeästä on mahdollista lukea enemmän täältä.
Neuvonnan tiimi