Eka seksilelu
Moi, olen 12v naisen alun äiti, ja ajattelin ostaa hänelle ekan seksilelun. Minkälainen olisi hyvä ekaksi välineeksi, kun tuon ikäisen olisi jo hyvä tutustua omaan kehoonsa?

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa hienoa, että äitinä mietit lapsesi heräävää seksuaalisuutta.
Jokainen nuori kehittyy omassa tahdissaan sekä kehollisesti että seksuaalisesti. Onko tyttäresi nimenomaan toivonut sinun ostavan hänelle seksilelun? Jos nuori ei ole esittänyt suoraa toivetta seksilelusta, on vaikea tietää, miten hän seksileluun suhtautuisi. Monelle kehittyvälle nuorelle seksuaalisen yksityisyyden vaaliminen on tärkeää. Jos seksilelu ei ole nuoren oma toive, saattaisi lelun saaminen hämmentää ja pahimmassa tapauksessa tuntua nuoren rajoja loukkaavalta.
Vanhempana on tärkeää turvata nuoren oikeus yksilölliseen kasvuun ja kehitykseen niin seksuaalisuuden osalta kuin muutenkin. Tässä kasvuprosessissa voit olla nuorelle tärkeä tuki. Oletteko jutelleet esimerkiksi murrosiästä ja sen mukanaan tuomista muutoksista, turvataidoista, itsetunnosta ja seurustelusta? Voit antaa keskusteluissanne seksipositiivisen mallin tyttärellesi ja kertoa siitä, että hänellä on oikeus tutustua omaan kehoonsa omassa tahdissaan ja omalla tavallaan.
Jos nuori esittää seksuaalisuuteen ja seksiin liittyviä kysymyksiä, voi niihin vastata nuoren ikä- ja kehitystaso huomioiden. Henkilökohtaisten kokemusten jakamisen kanssa kannattaa noudattaa herkkyyttä ja jakaa mieluummin yleisen tason kokemuksia, joita nuori on valmis ottamaan vastaan. Nuoren on tärkeä tietää, että olet valmis aina palaamaan aiheeseen myöhemmin, jos hänellä herää lisäkysymyksiä.
Mikäli tyttäresi jossakin kohtaa ilmaisee kiinnostustaan seksileluihin, kannattaa hänen poiketa erotiikkaliikeessä, jossa osataan neuvoa mukavalta ja omalta tuntuvan seksilelun valinnassa. Koska liikkeissä on myynnissä K-18 materiaalia, alaikäisen vierailua pohdittaessa kannattaa liikkeeseen soittaa etukäteen ja tiedustella vierailukäynnin mahdollisuutta.
Hyviä keskusteluja teille molemmille! Jos asia vielä mietityttää, jatkamme mieluusti keskustelua neuvontapuhelimessamme.
Marjo V. & Maria Vihlman