Elikkäs olen avuton tämän tilanteen kanssa. Jo monia kuukausia sitten...
Elikkäs olen avuton tämän tilanteen kanssa. Jo monia kuukausia sitten alkoi järkyttävä alapääkutina ja omasta mielestäni limakalvot ovat myös normaaliin nähden punaisemmat, kuin ennen, varsinkin emättimen sisäpuolilta. Olen ottanut lähes 3 kertaa hiivakuurin ja jotain maitohappobakteereitakin kokeillut. Kutina ei ole nykyään enää paha ja ei ole päivittäistä. Kokkareinen, vähän klimppimäistä ja limaista valkovuotoa joskus on, joka on myös joskus vähän kellertävää. Kaikki nettisivut olen kahlannut

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia terveydestäsi ja tilanteesi on hieman helpottunut. Tavallisimmillaan alapään kutinaa voivat aiheuttaa esimerkiksi useat alapesut, vääränlainen pesuaine iholle tai alusvaatteille, pikkuhousunsuojien jatkuva käyttö sekä hengittämättömät alusvaatteet.
Kuvaamiesi oireiden taustalla voi joskus olla epäilemäsi emätintulehdus. Niitä varten on kehitetty apteekista saatava kotitesti, joka antaa osviittaa, voisiko kyse olla hiivatulehduksesta, bakteerivaginoosista tai trikomoniaasista. Joissakin tapauksissa alapään terveydentila saattaa muuttua myös ruokavalion, hormonaalisen ehkäisyn, uuden kumppanin, happaman valkovuodon, stressin tai jonkin lääkkeen, esimerkiksi antibioottikuurin takia. Et maininnut, oliko sinulla käytössäsi hiivan hoidossa koko ajan sama lääke, vai testasitko eri vaihtoehtoja? Auttavatko limakalvoille sopivat voiteet tai öljyt yhtään kutinaan? Joissakin tapauksissa taustalla voi myös olla mahdolliselta kumppanilta saatu hiiva, joka tarttuu uudestaan, jos molempia ei hoideta samanaikaisesti. Lisäksi seksitaudin vaara on hyvä sulkea pois, mikäli suojaamattomia yhdyntöjä on ollut.
Olet hienosti ottanut selvää tilanteestasi ja koettanut hoitaa vaivojasi itse, siksi tuntuu ymmärrettävästi avuttomalta, jos omat keinot eivät tunnu täysin tepsivän. Tässä tapauksessa sinun olisi hyvä kääntyä lääkärin puoleen, jotta olosi parantuisi. Kyseessä on todennäköisesti tila, johon on saatavilla hoitomuotoja, kunhan oikea diagnoosi on tehty. Kaikkea hyvää sinulle jatkoon.
Neuvonnan tiimi