En koe, enkä ole missään vaiheessa kokenutkaan miesystävääni seksuaalisesti puoleensavetäväk...
En koe, enkä ole missään vaiheessa kokenutkaan miesystävääni seksuaalisesti puoleensavetäväksi. Onko seksuaalinen vetovoima jotain, mikä joko on tai ei ole, vai onko sitä mahdollista kehittää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisen vetovoiman kuvataan olevan halua ja intohimoa toista ihmistä kohtaan. Vetovoima voi tuntua niin henkisenä kuin fyysisenä kokemuksena, ns. kemiana ihmisten välillä, jokin vain loksahtaa ja vetää puoleensa toisessa ihmisessä. Tämä vetovoima ja kipinä voi näkyä myös ulospäin muille ihmisille parin ympärillä. Vetovoima on tyypillisesti voimakkaimmillaan suhteen alussa, mutta sitä on mahdollista ylläpitää pitkässäkin suhteessa. Vetovoima saa aikaan tuntemuksia eri aistien tasoilla; toinen ihminen näyttää, kuulostaa, tuoksuu, tuntuu ja ehkä maistuukin hyvältä.
Rakkautta ja hellyyttä voi kuitenkin olla ilman vetovoimaakin ja parisuhde voi toimia oikein hyvin ilman seksuaalista puoleensavetävyyttä, samaan tapaan kuin hyvä ystävyyssuhde. Seksuaalinen vetovoima ei suoraan kerro siitä, onko suhde toimiva vai ei, eikä se ole hyvän suhteen vaatimus kaikille. Jokainen määrittelee itse, mikä suhteessa on tärkeää. Joillekin seksuaalisella vetovoimalla on suuri merkitys, kun taas toisille muut asiat suhteessa ovat tärkeämpiä. Näitä merkittävämpiä asioita voivat olla esimerkiksi yhteiset mielenkiinnonkohteet, ilo, huumori ja hauskanpito, samanlaiset arvot tai vakaumus, perheen perustaminen, taloudellinen turva ja monenlaiset muut asiat.
Joskus vetovoima voi löytyä vasta vahvan tunnesiteen luomisen jälkeen. Demiseksuaalit määrittevät seksuaalisuutena juurikin näin; emotionaalinen suhde tulee ensin, sen jälkeen mahdollistuu seksuaalinen suhde. Lisäksi on myös aseksuaaleja, jotka eivät tunne seksuaalista vetovoimaa lainkaan, ja voivat silti olla romanttisessa suhteessa.
Jos seksuaalista vetovoimaa kumppania kohtaan ei ole lainkaan ollut missään vaiheessa, sitä voi olla työlästä kehittää kuin tyhjästä itsestään. Se voi edellyttää pientä tutkimusmatkailua ja halun kutsumista erilaisin keinoin. Toisaalta se voi löytyä yllättävinkin keinoin vielä vuosien jälkeenkin, kun on avoimella ja tutkivalla mielellä. Ihminen muuttuu ja kehittyy läpi elämän, ja siinä samalla seksuaalisuuskin muuttuu.
Oona Turunen