En löydä omaa emätintäni. En ole pystynyt käyttämään tamponeja ja...
En löydä omaa emätintäni. En ole pystynyt käyttämään tamponeja ja haluaisin kokeilla niitä, koska ne ovat kuulemma helpompia kuin siteet.Ongelma on kuitenkin se, että en tiedä minne se tamponi pitäisi laittaa.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Omaan kehoon tutustuminen on tärkeä asia ja on hienoa, että sinäkin haluat tuntea kehosi paremmin.
Voit aloittaa tutustumisen lukemalla tämän emättimestä kertovan tekstin ja tutustumalla sivuilta löytyviin kuviin.
Kun olet lukenut yllä olevan tekstin ja katsonut kuvat, voisit ottaa peilin ja hakeutua rauhalliseen paikkaan, esimerkiksi vessaan. Vessassa voisit peilin avulla katsoa omaa vulvaasi ja etsiä emättimen aukon.
Kun olet peilin avulla löytänyt emättimen aukon, voisit ottaa rennon asennon ja kokeilla, että saatko sormen liu’utettua emättimeesi. Ennen kokeilua on hyvä varmistaa, että kädet ovat puhtaat ja lisäksi laittaa sormeen jotakin liukastetta, esimerkiksi hajustamatonta perusvoidetta.  Olethan kehollesi hellävarainen ja pidät taukoa, jos kokeilu tuntuu kivuliaalta tai epämiellyttävältä.
Jos löysit emättimen aukon ja sormen vieminen emättimeen onnistui, olet löytänyt emättimesi ja on todennäköistä, että tamponinkin käyttö onnistuu. Myös tamponin päähän voi tarvittaessa laittaa liukastetta, jotta sen asettaminen paikalleen helpottuu. Lisätietoa kuukautissuojista ja kuva tamponin asettamisesta löytyy täältä.
Mikäli nämä ohjeet eivät auttaneet sinua, voisit hakeutua juttelemaan aiheesta terveydenhoitajan kanssa.
Maria Vihlman