En osaa
En olisi uskonut että tällainenkin sivusto on! Kokeillaanpa. Olen kohta kolmenkymmenen enkä ymmärrä edes mitä seksi on (tai pikemminkin miksi), vaikka olen kyllä ”perusseksuaalinen”. En vaan osaa sellaisia, ajatuskin tuntuu usein ällöttävältä.
Vuosi sitten olin jopa suhteessa kivan luotettavan ihmisen kanssa, mutta ei se sujunut. Kaikki lähentely ahdistaa, silloinkin kuin itsekin haluaisin. Jähmetyin niin että en pystynyt liikkumaan vaikka yritin. Usein minut valtasi äkillinen voimakas väsymys kuin isku, ja kuin kaikki olisi tapahtunut jollekulle muulle jossain hyvin kaukana. Siinä tilassa oli vaikea miellyttää. Mikään ei auttanut että olisin oppinut rentoutumaan tai luottamaan tai olemaan edes paikalla, vaikka en näe syytä, miksi en edennyt asiassa. Tuli käsittämättömiä tunteita joita en halua kohdata toiste. Jostain syystä nämä häiritsevät paljon, vaikka opinpahan ettei minusta suhdesotkuihin ole millään saralla. Vie voimat vahvimmaltakin ja minä toiselta, en kai ymmärrä mistä on kyse, vaikka näistä puhutaan ja lauletaan paljon. Ehkä samaa sukupuolta oleva sopisi myös, en tunne itseäni juurikaan (vaikka psyykeeseeni olen keskittynyt Paljon ja nytkin käyn terapiassa muiden asioiden takia). Ei ole mahdollisuuksia tutustuakaan, en tähän ikään mennessä ole löytänyt edes peruskaveria vaikka yritän ja sellaisen kovasti haluaisin, ja olen perusmukava yksinäinen ihminen. Myöskään kukaan ei kaivanne tällaista sairasta ja heikkoa taakakseen, aina löytyy parempiakin, ja usemmat miehet haluavat vain lapsia toisin kuin minä. Suutelukin ällöttää, en ymmärrä miksi pitäisi suudella. Samanhenkistä tyyppiä en ole koskaan tavannut, enkä jaksa jutella asioista joista olen eri mieltä tai toista ei kiinnosta. En edes itse arvosta itseäni, saati joku vieras.
Perheessäni ei tallaisista koskaan ole puhuttu, eikä muuallakaan. Olihan sitä perheväkivaltaa pienenä ollessani, ja häpeä on suuri osa minua. En usko että pystyn enää tutustumaan kehenkään saati seurustelisin tai varsinkaan yrittäisin seksiä, mutta olisikohan tehtävissä vielä jotain etteivät moiset mietteet ja tunteet veisi energiaa ja tilaa jakuvasti?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa mukavaa huomata, että löysit sivustomme. Seksi ja seksuaalisuus voivat herättää monenlaisia tunteita ja onkin hyvä, että olet jo hieman käynyt mielessäsi, mikä sinusta tuntuu hyvältä ja mikä ei. Omien rajojen tunteminen on tärkeää ja siksi ei kannatakaan tehdä mitään sellaista, mikä ei tunnu hyvältä.
Sinulla on ollut menneisyydessäsi paljon vaikeita koettelemuksia ja onkin hienoa kuulla, että ilmeisesti olet ainakin jonkin asian käsittelyyn saanut apua terapeutilta. Oletteko koskaan sivunneet terapiassa tuota häpeään liittyvää teemaa ja sen mahdollisia vaikutuksia omaan minäkuvaan ja seksuaalisuuteen? Millaisia nuo käsittämättömät tunteet olivat, joista kysymyksessäsi mainitsit? Sinun tapauksessasi voisi olla hyväksi käsitellä turvallisessa ympäristössä noita tunteita, joita et tuolloin yksin halunnut kohdata. Kerroit viestissäsi haluavasi eroon ajatuksista, jotka vievät energiaasi. Liittyvätkö nämä ajatukset siis juurikin seksiin yleensä vai kenties jo tiettyihin tapahtuneisiin asioihin seksin ja seksuaalisuuden saralta? Seksiähän ei ole pakko harrastaa ja suhteessakaan ei ole pakko olla. Jokainen on seksuaalinen omalla tavallansa ja myös aseksuaalisuus on yksi seksuaalisen suuntautumisen muoto. Joskus myös esiin pulpahtavat ajatukset on ensin käsiteltävä, jotta ne menevät pois.
Ikävää kuulla, ettet arvosta itseäsi, sillä vaikutat oikein mukavalta ja fiksulta ihmiseltä. Olisi varmasti sinun eduksesi, että pystyisit juttelemaan näistä kaikista mainitsemistasi asioista joko tuolla terapiassa tai sitten esimerkiksi Sexpon seksuaaliterapiassa. Halutessasi voit myös ensin olla yhteydessä ilmaiseen neuvontapuhelimeen. Kerroit vielä tutkivasi itseäsi ja seksuaalista suuntautumistasi. Jos kaipaat juttuseuraa tai neuvoja, voit halutessasi tutkia Setankin sivuja.
Viestissäsi toit esiin kaipuun ystävyyssuhteen luomiseen. Tukinetin sivuilta voit löytää sekä asiantuntevia auttamispalveluja että erilaisia mahdollisuuksia ryhmäkeskusteluihin joko avoimista aiheista tai tietyistä teemoista. Ehkäpä näiden avulla voisit myös tutustua uusiin ihmisiin, mikäli sellainen on toiveenasi nyt tai vähän myöhemmin elämässäsi.
Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon ja saat käsiteltyä tapahtuneita asioita. Olet arvokas ihminen ja toivon, että jonain päivänä myös sinä tunnet niin. Kaikkea hyvää sinulle!
Maija Nieminen