En pysty avautumaan poikaustävällini seksualisessa mielessä
Hei. Olemme olleet poikaystäväni kanssa kohta 8v yhdessä. Koen ongelmaksi sen että mieleltäni olen hyvin avoin uusille seksijutuille ja kokeiluille, mutta häpeän puhua asioista poikaystävälleni. En uskalla ainakaan selvinpäin heittäytyä seksiin, kännissä kylläkin..
Lapsuudella ja nuoruudessa seksi on ollut häpeällinen asia ja se kuuluu vain avioliittoon.. En pysty esim katsomaan pornoa yhdessä poikaystävän kanssa, mutta saatan katsoa sitä ”salaa” ja harrastan myös itsetyydytystä ns salaa.. Mikähän minulla on ja mitä asialle voisi tehdä?miksi en voi olla rakkaalle poikaystävälle avoin?

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
On itse asiassa varsin tavallista, että seksuaalisuudesta puhuminen tuntuu hankalalta juuri erityisen rakkaan ihmisen kanssa. Tämä on ymmärrettävää, sillä rakkaimpien ihmisten kanssa meillä on paljon pelissä. Mieleen hiipii helposti huoli: jos tuo minulle niin tärkeä ihminen tietäisi minusta tämän tai tuon asian, tykkäisikö hän minusta vielä vai tulisinko arvostelluksi tai jopa hylätyksi?
Kun mietitään seksuaalisuudesta puhumista niin on hyvä pohtia ensin kysymystä siitä, onko olosi suhteessa muutoin hyvä ja turvallinen. Onko keskusteluyhteytenne toimiva? Pystytkö puhumaan kumppanillesi muista asioista kuin seksuaalisuudesta, vaikkapa tunteistasi ja haaveistasi?
Jos keskusteluyhteys toimii muutoin, niin usein helpottavinta on ihan aluksi kertoa, että haluaisi puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, mutta että puhuminen jännittää, pelottaa taikka hävettää. Kumppanin kanssa voi yhdessä jutella myös siitä, mikä hankaluutta voi aiheuttaa. Nostat kysymyksessäsi esiin lapsuuden ja nuoruuden kokemuksesi siitä, että seksi on häpeällistä. Tämänkaltaiset kokemukset vaikuttavat osaltaan siihen, miten helppoa tai vaikeaa seksuaalisuudesta puhuminen on ja niiden jakaminen voi auttaa kumppania ymmärtämään tilannetta.
Onko sinulla mielessäsi jokin erityinen seksuaalinen ajatus, mieltymys tai teko, josta haluaisit kumppanillesi jutella? Voitte edetä keskustelussa pienin askelin ja voisit vaikkapa kertoa ensin jostakin sellaisesta seksuaalisuuteen liittyvästä asiasta, jonka kertominen ei tunnu ihan hirvittävän vaikealta. Joillekin voi olla helpompaa kirjoittaa asiasta vaikkapa viestillä.
Seksuaalisuudesta ja seksistä puhuminen kumppanin kanssa on tärkeää siksi, että asioista juttelemalla saa tietää, mistä itse ja kumppani pitää ja toisaalta ei pidä. Jokaisella on kuitenkin oikeus määritellä omat seksuaaliset rajansa myös seksuaalisuudesta puhumisen suhteen. Jos tuntuu siltä, että keskusteluun tarvitsisi tukea, voi rohkeasti kääntyä myös ammattiavun puoleen ja varata maksuttoman ajan seksuaalineuvontaan.
Maria Vihlman