En tiedä mikä olen??
Okei tää voi kuulostaa ehk vähän hölmöltä mutta olen jo monta vuotta miettinyt että mikä minä olen oleko hetero vaiko bi tai joku muu?? Ja sen lisäksi olen välillä tai oikeistaan usein että haluaisin rinnanpoistoon..en todellakaan tiedä mitä tehdä enkä oikein voi puhua perheelleni koska se on tapu ja eivät ymmärrä, olen yrittänyt jutella tai pikemminkin sanonut siskolleni että haluan rinnanpoistoon ja mulle tulee tosi ”gay” olo jos mulla on hame päällä tai jotain liian tyttömäist yllä…….onko tämä normaalia että on näin sekaisin tästä kaikesta?

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Pohdit sukupuoltasi ja seksuaalista suuntautumistasi, mikä on hyvin tavallista. Elämän varrella kokemus omasta sukupuolesta ja seksuaalisesta suuntaumisesta voi olla pysyvä tai vaihteleva. Sukupuolen ja seksuaalisuuden pohtiminen voi myös olla vahvemmin esillä jossakin kohtaa elämää ja taustalla taas toisessa kohtaa. Sekin on ihan okei, jos ei osaa tai halua määritellä omaa sukupuoltaan tai seksuaalisuuttaan.
Kerrot että et voi puhua asiasta perheellesi. Sukupuolen ja seksuaalisuuden pohtiminen voi olla hämmentävää ja raskastakin, jos lähipiiristä ei saa tukea pohdinnoilleen. Onko sinulla ketään, jonka kanssa voit jutella aiheesta niin että koet tulleesi ymmärretyksi?
Jos tuntuu mahdolliselta niin kannustaisin sinua varaamaan ajan ilmaiseen neuvontaamme, jossa pääset ammattilaisen tuella käymään läpi ajatuksiasi. Tapaaminen on mahdollista myös etäyhteydellä (puhelimitse tai Skypellä). Ajan voit varata täältä. Voit aina myös soittaa maksuttomaan neuvontapuhelimeemme.
Lisätietoa seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta saat täältä ja sukupuolen moninaisuudesta täältä. Kannattaa katsastaa myös Setan ja Transtukipisteen sivut ja palvelut. Monilla paikkakunnilla on tarjolla esimerkiksi vertaistukea ja tapahtumia, joihin osallistuminen voi auttaa omissa pohdinnoissa.
Marjo V. & Maria Vihlman