Ennen sain normaalisti orgasmeja, mutta muutama kuukausi sitten se vain...
Ennen sain normaalisti orgasmeja, mutta muutama kuukausi sitten se vain loppui, en tule poikaystäväni kanssa yhdynnässä, suuseksissä, en vibraattorilla enkä myöskään omin avuin. Mitä tapahtui?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että tunnet kehosi ja olet jo hieman kartoittanut tilannettasi laajemmin. Ihmiskeho ei ole kone ja siksi on ihan luonnollista, että orgasmia ei välttämättä saa joka seksikerralla. Tilanne ei ole vaarallinen, mutta voi aiheuttaa huolta itselle tai kumppanille.
Mainitsit, että orgasmien saaminen loppui muutama kuukausi sitten. Monet vaikeat tilanteet tai tunteet voivat heijastua ihmisen seksuaalisuuteen ja siksi olisikin hyvä pohtia, onko pari kuukautta sitten tapahtunut jotakin erityistä, joka saattaisi olla tilanteesi takana? Orgasmivaikeuksien taustalla voi esimerkiksi olla stressi, epäonnistumisen pelko, minäkuvaan liittyvät seikat, haasteet ihmissuhteissa, isot elämänmuutokset, univaikeudet, sairaudet tai lääkkeet. Jokaisen ihmisen tilannetta on kuitenkin tarkasteltava aina yksilölliseltä kannalta.
Millaisia tunteita tilanne sinussa herättää? Onko asia vaikuttanut parisuhteeseenne? Tilanne saattaa pitkittyessään vaikuttaa heikentävällä tavalla omaan itsetuntoon ja minäkuvaan ja heijastua siten myös parisuhteeseen. Tunteistaan kannattaa puhua kumppaninsa kanssa puolin ja toisin, jotta voisitte yhdessä miettiä molempia miellyttävän tavan toteuttaa seksuaalisuuttanne. Seksihetkiä yleensä helpottaa hyväksyvän lempeä ja rento asenne. Ihmiskehossa on sukuelinten lisäksi runsaasti kohtia, jotka tuottavat seksuaalista nautintoa. Lähestykää yhdessä tilannetta nautinnon näkökulmasta; jos jokin tuntuu miellyttävältä, voi kyseistä toimintaa jatkaa ja jos ei, kannattaa toimintaa välttää. Pyrkikää pikemminkin saamaan kokonaisvaltaista seksuaalista nautintoa ja antakaa orgasmin olla vain miellyttävä yllätys, joka tulee, jos on tullakseen.
Kuvaamiasi tilanteita syntyy ajoittain muillekin. Koska asia voi kuormittaa itseä tai parisuhdetta, voisi sinua/teitä hyödyttää joko soittaminen neuvontapuhelimeen tai ajan varaaminen seksuaalineuvojan luota. Näin tilannetta olisi ollut mahdollista käsitellä perusteellisemmin ja luottamuksellisesti. Yhteystietomme löytyvät täältä. Tarvittaessa voit jutella asiasta myös terveydenhoitajan kanssa. Yksin ei tarvitse tällaisia asioita pohtia, joten toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi