Ensimmäinen kerta
Hei! Minulla on tilanne jossa olen tuntenut jo useamman vuoden yhden pojan ja juttelemme tosi paljon. Olemme tutustumisemme alkuvuosina kokeilleet seurustelemista, mutta olimme niin nuoria, että eihän siitä tullut juuri mitään. Nyt vuosien jälkeen kun olemme kasvaneet, tuntuu että tunteet ovat alkaneet taas tulla peliin. Hän on ne minulle kertonut jo, mutta minulla on pari asiaa jotka mietityttävät. Tavallaan olen kyllä ihastunut.
Hän on _todella_ seksuaalinen ja minä en. Se ei varmaan olisi este, mutta osa asioista tuntuu välillä inhottavilta. Tai siis, että tuntuu että ainoa asia mikä hänellä olisi mielessä minua kohtaan olisi ulkonäkö ja seksuaaliset teot. Olen tästä hänelle sanonut ja tiedän ettei hän tarkoita pahaa ja hän on kyllä ymmärtäväinen, mutten kuitenkaan tiedä mitä tälläisessä tilanteessa tekisin.
Toiseksi, koen että osa näistä asioista joita hän kertoo, kiihottaa mua. Hän tuntuu turvalliselta ja pystyn luottaa häneen. Mutta sitten iskee se blokki. Mulle on puhuttu joistakin näistä asoista sillä tavalla, että tuntuu että osa näistä asioista on mun vanhempien mielestä jotenkin ikärajoitteisia. Ettei voisi olla kehittynyttä nuorta, joka harkitsee ja kokee olevansa omien rajojensa mukaisesti kokeilemaan asioita. En ole valmis seksiin, mutta joihinkin seksuaalisiin tekoihin koen olevani. Pelkään myös katumuksen tunnetta. Ja vaikka nämä ovat henkilökohtaisia asioita joista en halua välttämättä vanhemmille avautua, koen että jos he tietäisivät, kenties pettyisivät jos jotakin toteuttaisin hänen kanssaan tulevaisuudessa. Vaikka lopulta nämä ovat omia päätöksiäni. Mitähän täytyisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet löytänyt elämääsi jonkun sellaisen henkilön, jonka kanssa voisi olla kivaa jakaa arkensa. Kerroit, että olet tavallaan ihastunut; ovatko nuo seksiin liittyvät asiat jonkinlaisena henkisenä esteenä, että tunteita ei kehity niin paljon kuin voisi toivoa vai osaatko sanoa, liittyykö jokin muu syy hienoiseen epäröintiin ihastumisen suhteen? Mikään kiirehän ei ole saada selvyyttä omista tunteistaan, aivan rauhassa voi pohtia ja punnita, onko tämä se henkilö, jonka kanssa haluaa edetä myös ihan seksiin asti.
On todella hyvä kuulla, että olet jo pystynyt sanomaan tälle pojalle, jos jokin asia ei tunnu sinusta hyvältä. Vaikka monella pojalla saattaa seksi ollakin mielessä, olisi varmasti mukavaa, jos poika tykkäisi ja arvostaisi sinua myös henkisellä tasolla. Miten hän suhtautuu sinuuun silloin, kun huomautat, että jotkut seksiin liittyvät asiat eivät tunnu sinusta hyviltä? Oikeanlainen kumppani ottaa tunteesi ja toiveesi huomioon ja etenee siihen tahtiin, mikä tuntuu kummastakin osapuolesta hyvältä.
Hienoa kuulla, että pystyt luottamaan tähän poikaan. Se varmasti helpottaa seksiin siirtymistä, jos jossain vaiheessa seksuaaliset teot tulevat ajankohtaisiksi. Joillekin luonnollinen tapa on siirtyä hyväilyseksin, eli pettingin, kautta kohti niin kutsuttua ekaa kertaa. Pettingin avulla voi tutustua sekä omaan että toisen kehoon ja niin pettingin kuin itse aktinkin voi koska tahansa lopettaa halutessaan kesken. Hyvä nyrkkisääntö on se, että silloin kun haluttaa enemmän kuin pelottaa, on valmis seksiin. Omaa kehoaan ja ajatuksiaan kannattaa kuunnella, jos siis tuntuu siltä, että erilaisia hyväilyjä voisi jatkaa pidemmällekin, voi antaa toisen edetä niin pitkälle, kuin itsestä hyvältä tuntuu. Kaikissa seksitavoissa on tärkeää muistaa kondomin käyttö, jotta vältyttäisiin raskaudelta ja seksitaudeilta.
Monesti kotoa saamamme oppi istuu syvällä meissä ja siksi voi olla vaikeaa muuttaa omaa tapaansa ajatella ja toimia. Mitään ikärajaa seksin harrastamiselle ei ole määritelty, niin kauan kuin osapuolet ovat henkiseltä ja fyysiseltä kehitykseltään samaa tasoa, voi seksiä harrastaa vapaasti. On hienoa, että oletkin jo pystynyt miettimään mielessäsi, mihin olet valmis ja mihin et. Jos tuntuu siltä, että jokin kaduttaisi, ei kannata itseään pakottaa tekemään mitään sellaista. Sinulla on kuitenkin koko loppuelämäsi aikaa harrastaa seksiä, joten sinällään ei tämäkään asia ole ihan päivän päälle.
Aina voi puhua vanhempiensa kanssa erilaisista peloistaan esimerkiksi pettymyksen tuottamisen suhteen. On silti ymmärrettävää, jos tuntuu siltä, että juuri vanhemmilleen ei halua puhua. Siksi kannattaakin kääntyä jonkun toisen läheisen aikuisen puoleen tai jutella vaikkapa terveydenhoitajan kanssa seksiin liittyvistä asioista ja omista mietteistään. Jos tuntuu, että kaipaa ihan ulkopuolista kuuntelijaa, voi kääntyä neuvontapuhelimemme puoleen.
Tarkkaile kehosi reaktioita ja omia tunnetilojasi, niiden kautta tiedät, mikä on sinulle oikea ratkaisu juuri kyseisenä hetkenä. Voitte kumppanisi kanssa tutkia tässä vastauksessa linkitettyjä sivuja sekä muita materiaaleja, joita sivuiltamme löytyy. Näin voi olla myös helpompaa ottaa puheeksi omat toiveensa ja pelkonsa. Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi