Epäonnistumisen tunne nuoren seksuaalikasvatuksen suhteen
Olen 13v pojan yksinhuoltajaäiti. Poika kysyi aamulla, saisiko puhtaat housut, kun yöllä oli tullut ensimmäinen siemensyöksy. Tunsin itseni todella huonoksi äidiksi, kun en ollut kertaakaan puhunut pojalle näistä. Olenko epäonnistunut, kun en ollut valistanut poikaa, että joskus se siemensyöksy tulee?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuuden herääminen voi hämmentää nuoren lisäksi myös vanhempaa. Joskus nuoren kehittyminen saattaa edetä nopeammin kuin itse olisi arvannutkaan. Tällaiset havainnot ovat tuttuja muillekin kasvattajille.
Et ole huono äiti, vaikket ollut vielä valistanut poikaasi yöllisistä siemensyöksyistä. Päinvastoin, vaikuttaisi siltä, että olet onnistunut luomaan pojallesi turvallisen kasvuympäristön. Poikasi uskoutuminen asiasta osoittaa luottamusta sinua kohtaan ja viestii siitä, että sinulle saa puhua ”noloistakin” asioista. Luultavasti osasit hoitaa tilanteen rauhallisesti syyllistämättä ja annoit pojalle puhtaat housut. Selvästi poika oli myös saanut jonkinlaista seksuaalikasvatusta, koska osasi mainita siemensyöksyjen alkaneen.
Koska keskusteluyhteys kehoon ja seksuaalisuuteen liittyviin asioihin on eräällä tavalla avattu, voi nyt olla helpompaa ottaa puheeksi myös muut seksuaalisuuteen liittyvät asiat. Keskustelun tueksi on mahdollista lainata esimerkiksi kirjastosta seksuaalisuutta käsitteleviä kirjoja. Myös meidän artikkeleistamme tai Väestöliiton sivuilta löytyy paljon tietoa kehoon ja seksuaalisuuteen liittyen. Lisäksi neuvontapuhelimeemme saa soittaa aina, jos joko sinä tai poikasi kaipaatte lisätietoa seksuaalisuudesta. Vinkkejä seksuaalisuudesta puhumiseen löydät tarkemmin vielä esimerkiksi Vanhempainnetin sivuilta.
Vanhempainnetin auttamispalvelujen puoleen on lupa kääntyä, jos kaipaa tukea omaan kasvatustyöhönsä. Toisilta kasvattajilta saatu vertaistuki voi myös auttaa silloin, jos itse pelkää tehneensä jotakin väärin. Kertomasi perusteella syytä huoleen ei kuitenkaan ole, joten voit suhtautua tapahtuneeseen rauhallisin mielin ja antaa itsellesi anteeksi.
Neuvonnan tiimi