Epävarmuus orgasmin saamisen suhteen
En ole varma saanko orgasmin kumppanin kanssa ja se häiritsee minua. Saan jonkinlaisen orgasmin/nautinnon huipun kun kumppanini hieroo klitoristani sormella. En ole varma onko se orgasmi vai ei, sillä se jopa tuntuu vähän liikaa/sattuu lopulta jos sitä jatkaa! Itsetyydytyksessä orgasmi tuntuu erilaiselta, mutta vaikka tuntuma on erilainen on se silti nautinnollista.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Orgasmi koetaan yleensä nautinnon huippuna, joka havaitaan kehon reaktioiden ja omien tunnekokemuksien kautta. Joskus orgasmikokemus saattaa olla voimakkaampi ja selkeämpi, toisinaan taas ei. Ajoittain saattaa käydä niinkin, että orgasmi jää tulematta, vaikka hyväily tuntuisikin mukavalta. On hyvin yksilöllistä, millä tavoin ihminen aistii ja kokee orgasmin. Joskus kumppanin kanssa orgasmin saaminen voi vaikeutua esimerkiksi suorituspaineista, jännityksestä, kosketustavasta, asennosta tai tunnelmasta johtuen. Myös itsensä kuulosteleminen voi haitata orgasmikokemusta. Olisikin hyvä osata rentouttaa sekä keho että mieli, jotta orgasmikokemus olisi mahdollinen ja tuntuisi nautinnolliselta.
Klitoris sisältää runsaasti hermopäätteitä ja on siten tuntoherkkä kohta kehossa. On yksilöllistä, millä tavoin klitoris reagoi kosketukseen hyväilyjen tai mahdollisen orgasmin aikana. Jos jotakin kohtaa kosketellaan kauan tai voimakkaasti, saattaa mikä tahansa osa kehosta muuttua araksi. Näin voi käydä myös klitorikselle. Mikäli klitoriksen hyväily alkaa sattua jossain vaiheessa, kannattaa hyväilyssä pitää taukoa tai halutessaan etsiä kehosta muita seksuaalista mielihyvää tuottavia kohtia. Jos klitoriksen hyväily tuntuu silti teistä mieluisimmalta seksitavalta, voi klitorista hyväillä myös muuten kuin sormen avulla. Tehkää kuitenkin vain niitä asioita, jotka tuntuvat hyviltä ja välttäkää niitä, jotka sattuvat. Tällä tavoin yhteisessä seksissä pysyy nautinto yllä.
Hienoa, että tunnet oman kehosi toimintaa ja tiedät, millainen hyväilytapa tuntuu itsetyydytyksessä nautinnolliselta. Itsetyydytyksessä tuntuma voi tosiaan olla erilainen ja kosketustapa tai kosketuksen voimakkuus saattavat vaihdella oman mielen mukaan kuin itsestään. Kumppanin kanssa harrastetussa seksissä taas on tärkeää pitää kommunikaatiota yllä, jotta toinen tietää, mikä tuntuu milläkin hetkellä hyvältä. Voisiko kumppanille näyttää tai kertoa, millainen hyväilytapa itsetyydytyksen yhteydessä tuottaa sinulle eniten mielihyvää? Voit myös miettiä, millaiset muut seikat itsetyydytyksen aikana mahdollistavat sen, että orgasmi tuntuu nautinnolliselta. Positiivisesti vaikuttavia tekijöitä voi tuoda mukaan myös yhteiseen seksiin.
Omista tunteistaan ja toiveistaan voi puhua rohkeasti kumppanilleen. Teillä on lupa opetella tuntemaan kehojenne toimintaa ja muovata yhdessä seksielämästänne omannäköistänne. Olet myös tervetullut juttelemaan tilanteestasi tarkemmin neuvontapuhelimeen, mikäli kaipaisit lisää neuvoja tai apua tilanteeseen liittyen.
Neuvonnan tiimi