Erektio lopahtaminen
Erektio lopahtaa aina juuri ennen laukeamista. Eikä muutenkaan ole mielestäni kunnollinen vaan aina hieman löysä. En muista milloin viimeksi olisin saanut kunnollisen ja oikeasti kovan erektion. Mitä asialle pitäisi tehdä? Tai mistä lähteä etsimään syytä sille?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Moni muukin on kokenut samanlaisia asioita kuin sinä, sillä on yleistä, että ajoittain erektio voi lopahtaa. Lisäksi on tavallista, että erektio saattaa seksin aikana sahata kovan ja pehmeän välisellä akselilla niin, että hetkittäin penis voi olla löysempi ja sitten taas koventua. On kuitenkin hyvä tunnistaa oman kehonsa reaktiot ja havaita mahdolliset muutokset kehon toiminnassa.
Erektiovaikeus voi johtua monisyisistä asioista, joita tulee tarkastella yksilöllisestä näkökulmasta. Erektioon voi vaikuttaa heikentävästi esimerkiksi suorituspaineet, jännitys, aiemmat epäonnistumisiksi mielletyt kokemukset, masennus, stressi, vaikeat elämäntilanteet, suhteen tila, terveydentila, lääkkeet tai päihteet. Joskus voi käydä niin, että aiempi erektion lopahtaminen saattaa jäädä painamaan omaa mieltä ja jännittää seuraavalla seksikerralla. Suorituspaineet taas saavat aikaan erektion lopahtamisen uudestaan ja eräänlainen ikävä kierre on valmis. Olisikin tärkeää pyrkiä rentoon ja suorituspaineettomaan tunnelmaan, jossa on tilaa kaikenlaisille kokemuksille.
Liittyykö mainitsemasi vaikeus itsetyydytykseen, kumppanin kanssa harrastettuun seksiin vai kenties molempiin? Jos jokin seksin muodoista onnistuu ilman erektiovaikeuksia, on hyvä miettiä, millaiset tekijät edesauttavat kyseisessä tilanteessa erektion saamista ja ylläpitämistä. Tällaisia erektiota edesauttavia elementtejä voi tuoda myös muuhun seksiin.
Erektion lopahtamisen ei tarvitse tarkoittaa seksin loppumista. Jos kyse on kumppanin kanssa harrastetusta seksistä, voi kumppanin hyväilemistä jatkaa ja odotella rauhassa erektion syntymistä uudelleen. Omasta tilanteestaan on hyvä jutella avoimesti kumppaninsa kanssa. Yhdessä on lupa keksiä sellaisia keinoja, jotka tuottavat nautintoa silloinkin, vaikka erektio olisi lopahtanut. Halutessaan voi myös kokeilla, olisiko esimerkiksi penisrenkaan tai jonkin muun seksivälineen käytöstä apua.
Omaan kehoonsa ja sen toimintoihin kannattaa suhtautua myötätuntoisesti. Jotta saisit tietoa tilanteestasi tarkemmin, sinua voisi hyödyttää lääkärillä käyminen. Myös seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin neuvoista saattaisi olla apua tilanteessasi. Olethan siis rohkeasti meihin uudestaan yhteydessä, jos asia edelleen painaa sinua. Autamme mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi