Erektio ongelmia
Hei olen juuri aloittanut seurustelu suhteen, joka on hyvä ja olen onnellinen tämän tytön kanssa. Olemme useaan kertaan yrittänyt seksiä, mutta vaikka saan erektion en saa ylläpidettyä sitä kun riisumme. Koen kuitenkin kiihottunut ja haluan häntä. Minulta tulee myös paljon touhutippoja vaikka penikseni ei ole täydessä erektiossa. Sooloseksi kuitenkin onnistuu ja kun olen yksin ajatuskin seksistä hänen kanssaan saa minut kiihotuumaan. Uskon, että se voi johtua stressistä ja siitä kun pelkään sen laskemista liikaa. Aiemmassa suhteessa kuitenkin nousin lähes aina vaikka nykyisen tyttöystäni koen huomattavasti kiihottavammaksi ja kauniimmaksi, sekä oloni mukavammaksi. En siis ole täysin varma johtuuko se vain stressistä ja pelosta etten nouse vai voiko minulla olla kehittynyt erektio häiriö. Enkä myös tiedä mikä tähän auttaisi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpas hieno juttu, että sinulla on onnellinen parisuhde ja tunnet halua kumppaniasi kohtaan. Erektioon liittyvät vaikeudet eivät lainkaan ole tavattomia miesten keskuudessa, myöskin nuorilla voi tällaisia toivomattomia tilanteita ilmetä.
Erektiovaikeuksiin liittyy monia eri syitä, esimerkiksi diabetes, verenpainetauti, erilaiset lääkkeet tai päihteiden käyttö. Kerroit kysymyksessäsi, että sooloseksi kuitenkin onnistuu. Tämä on hyvä merkki siitä, että todennäköisesti peniksesi toimii toivotunlaisesti ja vaikeuksien syynä saattaa olla tuo stressi, kuten epäilitkin. Monesti nimittäin voi käydä niin, että yksi epäonnistumisen kokemus voi johtaa pelkoon, että seuraavallakin seksikerralla erektio laskee. Syntyy tietynlainen epäonnistumisen kierre, joka lannistaa vielä enemmän.
Oletteko jutelleet ihan avoimesti tämän tytön kanssa tuntemuksistasi? On parempi kertoa toiselle omista ajatuksistaan ja peloistaan ja yhdessä miettiä, miten niistä päästäisiin juuri teille sopivalla tavalla yli. Voisiko teitä esimerkiksi helpottaa ihan se, ettette etenekään yhdyntään vaan koskettelisitte vain toisianne ja halutessanne tuottaisitte näin seksuaalista mielihyvää toisillenne? Tärkeintä olisi, että molemmilla on hyvä olla ja ei synny mitään suorittamispaineita. Jos erektio tulee, niin antaa tulla ja jos erektio laskee, niin antaa laskea, kyllä niitä sitten aina uusia tulee. Erektio ei kuitenkaan ole seksuaalisen nautinnon tai miehuuden mittari, joten ole itsellesi lempeä.
Sinua voisi myös hyödyttää keskusteleminen joko puhelinneuvonnassamme tai seksuaalineuvojan vastaanotolla. Molemmat palvelut ovat ilmaisia ja tuo vastaanottokäynti hoituu myös Skypen kautta. Myös kumppanisi on tervetullut juttelemaan kanssasi. Lisäksi lääkärin puoleen voit rohkeasti kääntyä, sillä tällaisten asioiden hoitaminen on heille ihan arkipäivää. Toivottavasti asiat sujuvat tulevaisuudessa mallikkaasti ja vietätte onnellisen loppuelämän.
Maija Nieminen