Erektiohäiriön aiheuttama häpeän tunne ja seksin määrän väheneminen
Hei,
Olemme avopuolison kanssa seurustelleen pian 3 vuotta. Alkusuhteesta meillä oli seksiongelmana py:n erektiohäiriö. Tästä lähtikin pitkäaikainen haasteiden kierre seksin suhteen. Minä pyrin ymmärtämään poikaystävää, mutta häpeä hänelle erektiohäiriöiden suhteen oli iso. Vähitellen seksin määrä alkoi vähetä ja nykyisin seksiä on n. 1x puolessa vuodessa. Olemme jutelleet paljon toiveista ym. Mutta asiaan ei ole saatu parannusta kahden. Mitä pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Erektiohäiriö on hyvin tavallinen asia, joka saattaa aiheuttaa kitkaa parisuhteeseen sekä vaikuttaa heikentävästi toisen/molempien seksuaaliseen itsetuntoon ja minäkuvaan. Tyypillisesti erektiohäiriö voidaan kokea häpeällisenä asiana ja tämä saattaa tahattomasti nakertaa itsetuntoa ja haitata seksielämää. Erektiohäiriön takana voi olla fyysiseen terveyteen tai lääkitykseen liittyvät seikat, väsymys, jännitys, vaikeudet elämäntilanteessa tai parisuhteessa, stressi tai suorituspaineet.
Onko erektiohäiriössä kyse vaikeudesta saavuttaa erektio, ylläpitää erektio vai kenties kummastakin? Osaatko sanoa, pystyykö poikaystäväsi saamaan erektion itsetyydytyksessä? On hyvä eritellä, millaisissa tilanteissa erektion saaminen tai ylläpitäminen onnistuu ja pyrkiä jäljittelemään tällaisia hetkiä myös seksin aikana. Monesti aiemmin epäonnistumisiksi koetut erektiovaikeudet voivat aiheuttaa suorituspaineita. Suorituspaineet taas saavat aikaan jännitystä ja vaikeuksia saada tai ylläpitää erektio, jolloin itseään ruokkiva ikävä kierre on valmis.
Jos itsetyydytys onnistuu helpommin kuin yhdyntä, voisiko yhteinen itsetyydytyshetki tuoda teitä seksuaalisesti lähemmäs toisianne? Itsetyydytys ei välttämättä aiheuta yhtä suuria suorituspaineita kuin ajatus yhdynnästä. Onnistumisen kokemusten kautta yleensä ihminen voi löytää itsevarmuutta ja luottamusta kehonsa toimintaan vähitellen. Halutessanne voitte myös kokeilla erektiorenkaan tai erektiotuen käyttämistä. Seksuaalista nautintoa voi antaa toiselle myös muiden seksivälineiden avulla, jos yhdyntä ei ole vaihtoehto. Seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää ja yhdessä keskustellen on mahdollista löytää jokin rohkaiseva ja molempia miellyttävä tapa toteuttaa seksuaalisuuttaan.
On hieno asia, että olette keskustelleet toiveistanne. Poikaystävälle kannattaa kertoa, että välität hänestä sellaisenaan ja pyrkiä häntä rohkaisemaan vaikeiden tilanteiden kohtaamisessa ja käsittelemisessä. Onko teillä muunlaista läheisyyttä? Toisen lähellä voi olla ja toista voi kosketella, vaikkei seksiin asti edettäisikään. Läheisyys saattaa myös auttaa löytämään helpomman tien keskusteluyhteyteen toisen kanssa.
Jotta poikaystäväsi tilannetta voitaisiin tarkastella kokonaisvaltaisemmin, olisi hyvä, että hän kävisi juttelemassa ensin lääkärin kanssa. Koska asia vaikuttaa parisuhteenne hyvinvointiin ja yksilölliseen hyvinvointiinne, voisi teitä hyödyttää ajan varaaminen seksuaalineuvojan vastaanotolta. Vastaanotolla tilannettanne on mahdollista käsitellä perusteellisemmin. Auttamismuotoja on saatavilla, joten toivottavasti löydätte helpotuksen tilanteeseenne.
Neuvonnan tiimi