Erektioiden puuttuminen
Olen 21v mies, jota mietityttää, miksi minulla ei ole erektioita. Jonkunlaisia erektioita oli 13-17 ikäisenä, mutta sen jälkeen ei lainkaan. Se ei sinänsä haittaa, koska en ole kiinnostunut seksistä, enkä ole esim. koskaan masturboinut. Kysyn vaan, voiko erektioiden puuttumisesta olla jotakin haittaa? Olen kyllä ihan terve, ei ole ylipainoa, liikun pari tuntia päivässä, en käytä päihteitä ja syön mielestäni terveellistä tavallista ruokaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että tarkkailet terveyttäsi ja elämäntapasi ovat kunnossa. Jokainen saa itse päättää masturboiko vai ei. Jos masturbointi tai seksin harrastaminen ei kiinnosta sinua, voit jatkaa elämääsi samalla tavoin. Erektioiden puuttumisesta ei siis välttämättä ole henkisellä tasolla haittaa.
Fysiologisella tasolla erektioiden puuttuminen voi kertoa omasta terveydestä. Tapahtuiko jotakin tavallisuudesta poikkeavaa ennen kuin erektiosi loppuivat täysin? Erektion puuttuminen ei itsessään ole mikään sairaus, mutta syyt tilanteen taustalla voivat johtua esimerkiksi jostakin piilevästä terveydellisestä syystä, hormonitoiminnan muutoksista tai tietyistä lääkityksistä. Tästä näkökulmasta olisi hyvä selvittää varmuuden vuoksi, mikä tilanteesi taustalla on. Kyse ei välttämättä ole mistään vakavasta, mutta lääkäriltä saat ainakin kokonaisvaltaisemmin tietoa hyvinvointiisi liittyen. Halutessasi voit lukea enemmän erektiosta vielä täältä.
Neuvonnan tiimi